Collegegeld gaat 66 gulden omhoog

Het kabinetsbesluit vloeit voort uit het regeerakkoord. Daarinwas afgesproken dat het collegegeld voortaan zou meegroeien met deinflatie. Het precieze bedrag is nu voor het studiejaar 1999/2000vastgesteld. De jaren daarop zal het collegegeld nog verderstijgen.

De studentenbonden waren al kwaad toen de maatregel in hetregeerakkoord opdook, en zijn dat nog steeds. "De basisbeursvergoedt maar een klein beetje van de inflatie", zegt Marlous Veldtvan de LSVb. "De rest moeten studenten maar weer bij elkaar zien tesprokkelen."

Het kabinet ziet dat bezwaar niet. Studenten met minder rijkeouders krijgen extra aanvullende beurs om de verhoging te kunnenbetalen. Anderen kunnen een hoger bedrag lenen.

De verhoging van het collegegeld levert het kabinet dit jaar eenkleine negentien miljoen gulden op. In het jaar 2002 zal dat bedragzijn opgelopen tot 75 miljoen.

HOP, HO