Commissie had begrip voor slordige Knoops

In een recensie in het European Journal of International Law werd vorige maand gesuggereerd dat de vermelding van bronnen in het boek ‘the prosecution and defense of peacekeepers under criminal law’ van Knoops niet in orde zou zijn.

De commissie wetenschappelijke integriteit van de UU, die onder leiding stond van de jurist prof.mr Hol kwam tot de conclusie dat Knoops inderdaad verwijtbare fouten zijn aan te rekenen. Om verschillende redenen was de commissie echter van mening dat sancties niet noodzakelijk waren, zo is te lezen in het nu vrijgegeven vertrouwelijke advies.

De commissie verwijst vooral naar de aard van de teksten die Knoops zonder afdoende verwijzing letterlijk had overgenomen. Het betrof volgens haar vooral beschrijvingen van bestaande documenten en geen origineel werk van de auteurs.

Knoops heeft tegenover de commissie toegegeven dat zijn wijze van citeren beter had gekund. Hij maakte gewag van een werkwijze waarin een secretaresse zijn handgeschreven notities uitwerkt en vervolgens door verschillende redacteuren laat bewerken. In dat proces zouden aanvankelijk duidelijke markeringen van citaten zijn weggevallen. De commissie noemt die verklaring ‘aannemelijk’.

De hoogleraar houdt, blijkens het commissieadvies, vol dat zijn citatiewijze voldeed aan de gedragscode van de universiteit van Galway. Van die universiteit ontving een tweede doctorsgraad voor het onderzoek. Desondanks heeft hij toegezegd de gewraakte passages in een volgende druk van het boek te corrigeren.

Overigens had recensent Sari de commissie laten weten dat hij slechts had gewezen op onzorgvuldigheid. Het was niet zijn bedoeling Knoops van plagiaat te betichten, zo schreef hij in een mail aan de commissie.

XB