Commissie-Terlouw gaat adviseren over naam Debye Instituut

In dat rapport zal het NIOD uitsluitsel geven over de vraag of chemisch-fysicus Peter Debye in de periode 1933-1945 ‘goed’ of ‘fout’ is geweest. Een antwoord op die vraag is van belang, omdat de twee universiteiten begin 2006 op grond van die aanname besloten de naam Debye niet langer te gebruiken. Zij baseerden zich op een toen net verschenen boek, waarin wetenschapsjournalist Sybe Rispens betoogde dat de Nobelprijswinnaar, die tussen 1912 en 1914 twee jaar in Utrecht werkte, in 1939 medeverantwoordelijk was geweest voor de zuivering van de Duitse beroepsgroep van natuurkundigen.

Hoewel het NIOD de bronnen waarop Rispens zich baseerde, in een eerste reactie betrouwbaar noemde, vroegen de twee colleges van bestuur het Amsterdamse instituut, mede naar aanleiding van de ontstane commotie, om een diepgaander onderzoek. Vandaag werd bekend gemaakt dat een onafhankelijke commissie de twee besturen op basis van de uitkomst van dat onderzoek zal adviseren over het gebruik van de naam Debye. Naast voorzitter Terlouw maken prof.dr. D. Bosscher, oud rector in Groningen en prof.mr. Th. van Boven, emeritus hoogleraar internationaal recht in Maastricht, deel uit van de commissie.

De commissie gaat pas dit najaar aan het werk, nadat het NIOD-rapport is verschenen. Gelijktijdig met het advies van de commissie-Terlouw zullen de twee universiteitsbesturen hun beslissing over het toekomstige gebruik van de naam Debye openbaar maken. Zij zullen zich daarbij baseren op het uitgebrachte advies, melden de twee instellingen vandaag in een gezamelijk persbericht.

EH