Cursus homepage maken bij Letteren

Bloothooft, sinds 1 januari de ict-coordinator van de faculteitLetteren, is niet echt verbaasd over de uitkomsten van zijnzoektocht naar persoonlijke homepages van letterenmedewerkers."Letterendocenten zullen nooit voorlopers zijn als het gaat omtechnologische vernieuwingen, maar dit is natuurlijk een laagaantal. Het moet anders."

De cursus homepage maken is dit jaar een van de speerpunten inhet Plan van Aanpak van het facultaire ict-centrum. Volgende weekwordt de cursus voor het eerst gegeven. Docenten zal dit jaar vijfkeer de mogelijkheid worden geboden in week 7 van elk blok, decollegevrije periode, gedurende vijf ochtenden de cursus te volgen.Bloothooft hoopt binnen een jaar 250 docenten te kunnen bereiken."Niet iedereen. Mensen die al een homepage hebben hoeven niet meete doen. Maar er is ook een aantal docenten dat eerst nog debasisvaardigheden, bijvoorbeeld het werken met Windows, onder deknie moet krijgen. Tenslotte zijn er nog altijd mensen die nietsvan zo'n cursus moeten hebben. "

Volgens de ict-coordinator vraagt de faculteit steeds meercomputervaardigheden van de studenten. Deze zullen gentegreerdworden in het toekomstige bachelor-masteronderwijs. Ook het werkenin digitale leeromgevingen, zoals WebCT, zal naar de mening vanBloothooft toenemen. "Die toekomstige studenten zullen wegwijsmoeten worden gemaakt door de docenten. We zullen daarom dedrempels moeten verlagen voor docenten die willen leren hoe zegebruik kunnen maken van ict-mogelijkheden. Deze cursus is een vande middelen daarvoor."

Op een eigen homepage kunnen docenten, zo is de gedachte van defaculteit, cursusinformatie over bijvoorbeeld roostering ententamens vermelden. Ook publicaties en andere wetenschappelijkeactiviteiten zouden daarop een plaats kunnen krijgen. Op die maniermoeten docenten toegankelijker worden voor studenten, collega's enbuitenstaanders.

XB

Zie ook de Opinie (Rubrieken)