Damesteam Odysseus: 'De gezelligheid moet vooropstaan. Dit is het tweede hoor'

Damesteam Odysseus: 'De gezelligheid moet vooropstaan. Dit ishet tweede hoor'

Vorig jaar wist het team slechts één keer te winnen,maar dit jaar moet alles beter worden. De eerste overwinning laatechter nog op zich wachten. Er werd tot nu toe wel drie keergelijkgespeeld.

Het grootste probleem voor Odysseus is het geringe aantalvrouwelijke leden. Als er een speelster van het eerste geblesseerdraakt, moet het tweede iemand afstaan. Het gebeurde dan ookregelmatig dat er een hele wedstrijd met negen of tien man moestworden gespeeld of dat er op zaterdagochtend in alle vroegtevriendinnen of huisgenotes uit hun bed moesten worden getrommeld.Het op één na grootste probleem is het gebrek aankeepers. De keepster speelt af en toe twee wedstrijden achterelkaar.

Om de lol erin te houden voor het tweede, zijn er dit jaarduidelijke afspraken gemaakt. Het eerste elftal mag geenwisselspelers meenemen als het tweede daardoor te weinig spelersheeft.

"Bovendien zijn dit studenten. Die hebben ook wel eens ietsanders", verklaart elftalbegeleider John Groenhuijzen een aantalabsenties. "Dat is bij een burgervereniging toch anders." UtrechterGroenhuijzen moet in zijn eerste jaar als elftalbegeleiderduidelijk nog wennen aan termen als jaarclubweekenden endiëssen.

Afstraffing

Zaterdag kwam Saestum uit Zeist op bezoek. Saestum wint altijd.Saestum is het Ajax van het Nederlandse vrouwenvoetbal. Devereniging is hofleverancier van het nationale elftal. Dit isweliswaar het derde team, maar de roem is ze al vooruitgesneld.Saestum 3 heeft naar eigen zeggen één van de anderewedstrijden met 13-0 gewonnen.

De Odysseusdames, tenslotte de zwakke zusjes in de competitie,vrezen dan ook een enorme afstraffing. En in het begin wijst alleserop dat dit ook gaat gebeuren. Binnen vijf minuten neemt Seastumde leiding door een onoplettende Odysseusverdediging. Vlak voor heteinde van de eerste helft rolt er nog een bal centimeters langs depaal, maar een doelpuntenfestival blijft uit.

De tegenstandsters kunnen stuk voor stuk beter voetballen, maarOdysseus houdt zich met een hartverwarmend fanatisme op de been.Inhet begin van de tweede helft hangt de gelijkmaker zelfs in delucht. Maar het gebrek aan wissels wreekt zich. De laatste tienminuten zijn de dames door hun adem, maar met het nodige gelukhoudt de ploeg stand en het blijft 1-0.

Daar zijn de speelsters eigenlijk wel tevreden mee. Ze lopen hetveld af of ze toch een beetje gewonnen hebben. Eigenlijk hadden zemet iets meer overleg en vooral veel meer schotkracht zelfs gelijkkunnen spelen."Die kracht hebben ze gewoon nog niet in hun benen",zegt coach Groenhuijzen daarover. "Daar trainen we wel veelop."

Groenhuijzen is tevreden over het vertoonde spel. "Het kannatuurlijk altijd beter, maar ik had vandaag een goede verdediging.Binnenkort is onze echte voorstopper weer terug en dan kan dezevoorstopper weer naar het middenveld." Groenhuijzen hoopt devolgende wedstrijd thuis tegen CSW uit Wilnis te winnen. Uit werdslechts met 4-2 verloren.

De voorstopster van vandaag was Judith Snel. Snel studeertcommunicatie en management. Ze voetbalt dit jaar voor het eerst,maar ze gaat zo hard vooruit dat ze al een onmisbare schakel op hetmiddenveld is geworden. "Ik heb heel lang hoog gekorfbald. Voetballeek me wel wat en ik hoorde van een huisgenoot dat ze voetbalde.Dan is de stap minder groot. Vroeger stond alles in het teken vanhet korfbal, nu heb ik veel meer tijd voor mijnstudentenleven."

Haar huisgenote is linksback Rianne Maliepaard. Maliepaardstudeert rechten en voetbalde vroeger ook al. "Vrijdagavond zie iker altijd wel tegenop. 'Shit morgenochtend supervroeg' denk ik dan,maar de kou viel vandaag mee. In het begin van het jaar was hetheel warm, dan vind ik dit eigenlijk lekkerder. Als je een baltegen je been krijgt, is het natuurlijk weer minder."

Het vroege tijdstip vindt Snel wel prettig. "Het sportieve isvoor mij heel belangrijk. Ik heb nu een wedstrijd in mijn benen. Wehebben er alles uitgehaald en we kunnen vanavond lekker gaanstappen. Maliepaard: "Als we zo meteen thuiskomen, is iedereen netzijn bed uit en wij zijn al goed bezig geweest."

Aan het lage niveau storen Snel en Maliepaard zich niet. Snel:"Ik ben net begonnen. Dit is mijn niveau. De kick is om samen teproberen te winnen. Maliepaard: "We zijn wel fanatiek, maar er zijnmensen bij die nog nooit hebben gevoetbald. Daar kun je niet opgaan schelden. Er mag best wel iets worden gezegd, maar degezelligheid moet vooropstaan. Dit is het tweede hoor."

Jurgen Swart