De afgestudeerde: 'Oplossingen liggen niet voor de hand'

"Milieukunde is een vak waarin je een relatie legt tussen mens,natuur en omgeving. Hoe gaat de mens om met natuur en milieu?, datis de vraag. Als een waterleidingsmaatschappij bijvoorbeeld aandrinkwaterwinning gaat doen in een duingebied, dan bepaal ik wathet effect daarvan is op de natuur. Hoeveel zeldzame planten ergaan sterven doordat er water wordt weggepompt, dat soort dingen.De natuur is compleet afhankelijk van het milieu. Als je de natuurwilt herstellen, moet je bij het milieu beginnen.

Toen ik nog studeerde wilde ik wetenschappelijk onderzoekerworden, daar word je voor opgeleid op de universiteit. Omdat ik alvanaf de middelbare school milieukunde wou doen, ben ik eerstbiologie gaan studeren - vanwege mijn interesse voor de natuur.Veel mensen uit mijn jaar deden daarna milieukunde uit onvrede metde biologiestudie.

In die tijd, eind jaren tachtig, was het milieu nog echt eenissue . Er was veel aandacht voor milieuproblemen. Ik dacht: 'Alsik maar weet hoe die milieuproblemen in elkaar zitten, dan kan ikze oplossen.' Ik ben nu wat realistischer geworden: milieuproblemenzijn complex en de oplossingen liggen vaak niet voor de hand.Mensen hebben die problemen gecreëerd dus moeten wij ze ookoplossen. Je merkt dat de meeste mensen het niet zo'n probleemvinden dat de natuur achteruit gaat, vooral als ze er dingen voormoeten laten die het leven aangenaam maken.

De biologen die in de milieukunde afstuderen komen vaak terechtbij de overheid of bij een adviesbureau. Ik werk nu zelf bij deprovincie Noord-Holland. Officieel heet dat beleidsmedewerkermilieu-ecologie. Ik adviseer het provinciebestuur en maak plannenom de natuur te verbeteren.

Dit is mijn eerste vakinhoudelijke baan. Het was moeilijk om eenbaan te vinden en dat was mij aan het begin van mijn studie totaalniet voorgespiegeld. Ook nu nog schat ik de arbeidsmarkt niet ergrooskleurig in. Het milieu is niet meer zo'n issue . Het is vooraleen politiek onderwerp en nu staan vooral zaken als veiligheid eninfrastructuur op de politieke agenda.

Ik vind milieukunde een goede opleiding. Biologie was bij mij debasis en milieukunde was de toef slagroom erop. Je basisstudiebepaalt hoe je werkt, het is jouw kunstje. De chemicus bepaalt water in hetafvalwater zit en de bioloog kijkt welke planten erdoodgaan van dat water.

Het is jammer dat er zo'n enorme terugval in studenten is voorde opleiding. Er zijn te veel milieu-gerelateerde opleidingen: bijbiologie heb je bijvoorbeeld milieubiologie en bij Scheikunde hebje weer een andere milieukunde-achtige variant. Dat lijkt me nietslim; je kunt beter je pijlen op één goedemilieu-opleiding richten."

JvdG