De Haan vertrekt als directeur Universiteitsmuseum

De Haan is bijna tien jaar directeur van het museum geweest. Hij heeft het momenteel dermate druk met zijn andere baan, dat deze werkzaamheden niet meer te combineren zijn. Zo werkt hij voor de stichting Vrede van Utrecht, die de viering van deze Vrede in 2013 voorbereidt, en voor de nominatie van Utrecht als Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Het zijn deze activiteiten die hem uitermate geschikt maken om als cultureel intermediair tussen stad en universiteit op te treden.

Het Universiteitsmuseum is onder De Haan een grotere rol gaan spelen in het onderwijs, zowel universitair als ook in het basis- en voortgezet onderwijs. Zo was De Haan initiatiefnemer van het Utrechtse project ‘Museum voor de klas’. In dit project bezoeken Utrechtse basisscholen de verschillende Utrechtse musea. Inmiddels doet de helft van de Utrechtse basisscholen mee aan dit project.

Dankzij De Haans inzet is de restauratie van de monumentale kassen uit het begin van de 20e eeuw gerealiseerd. Ook kon het museum onder zijn directeurschap een nieuw depot in het universiteitscentrum De Uithof realiseren, waar een groot deel van de waardevolle wetenschappelijke collectie wordt beheerd. Als directeur van ‘Sonnenborgh - museum & sterrenwacht’ heeft De Haan er mede voor gezorgd dat deze Utrechtse plek behouden kon blijven.

AH