De nieuwe sportrubriek: 'De coach':

Mentaal zwak, ongedisciplineerd, en altijd opvakantie. Zomaar een paar vooroordelen over sportende studenten ofstuderende sporters. Als coach zou je toch gillend gek worden. Ofkan de oorlog ook met die eigengereide types gewonnen worden? Dekomende weken sportcoaches over hun studerende pupillen.

Johan Broers is eigenaar van een stomerij in Amsterdam.Daarnaast is hij sinds 1983 rugbycoach van de Utrechtse studenten.De 56-jarige Broers traint de heren USRS, de dames van RUS en eengemengd team van veterinairen. Hij begon zelf als bokser, maar naeen blessure die een Olympisch optreden in Rome in de weg stondschakelde hij over op de rugbysport. Hij schreef twee interlands opzijn naam en was daarna twaalf jaar coach van Jong Oranje. Zijnstelregel: 'Er is nog nooit iemand in zijn eigen zweetverdronken.'

"Bondscoach wilde ik niet worden. Je moet ook eerlijk zijn overje eigen capaciteiten. Ik was goed op mijn plaats bij Jong Oranje.Ik denk dat mijn kracht ligt in het opleiden. Mensen motiveren enenthousiast maken. Het trainen van studenten is daarmeevergelijkbaar. Studenten beginnen vaak op latere leeftijd. Maareigenlijk zijn het pupillen. Ze weten niets. Hun hersens zijnbeter, maar het spel kennen ze niet. Je kunt ze kneden zoals je zegraag wilt hebben. Vooral natuurlijk de eerstejaars. De jongehonden. Werken met studenten houd je ook fris. Elk jaar is ernieuwe instroom. Elk jaar moet je opnieuw beginnen.

"Verschillen zijn er natuurlijk ook. Jong Oranje-spelers zijnvaak 17 of 18. Studenten zijn volwassener en pakken het sneller op.Dat komt zeker ook door hun leefsituatie. Die Jong Oranje-spelerswonen nog bij mama thuis. Studenten wonen op kamers. Maar of hetnou rugby, toneel of voetbal is, als studenten iets gaan doen, zijnze daar onderling altijd mee bezig. Ze praten er over met hunhuisgenoten of hun clubgenoten. Daarom is het ook altijd zogezellig. Dat is bij burgerverenigingen toch anders.

"De betrokkenheid wordt wel minder. Trainingen worden steedsgemakkelijker afgebeld. Ze verschuilen zich achter hun tempobeurs.Volgens mij is dat onzin. Ze hebben tijd genoeg. Bovendien issporten nuttig. Dat merk ik zeker na een tentamenperiode. Danhebben ze net een topprestatie geleverd en moeten ze met hunlichaam in het reine komen. Dan zijn het net koeien die voor heteerst de wei in mogen. Dat laat ik dan maar gaan."

Johan Broers in actie bij de dames van RUS