Docentenprijs: Studenten belonen goede voorbereiding van docenten

Docentenprijs: Studenten belonen goede voorbereiding vandocenten


'Dan mogen ze de tent afbreken'

Gedegen voorbereiden en durven relativeren. Dat isvoor docent van het jaar dr. Math Geelen het geheim van goedonderwijs. Volgend jaar gaat hij met pensioen. "Als docent moet jeook een beetje Toon Hermans zijn."

"Het mooiste vind ik misschien nog dat ik gewonnen heb ondankshet vak. De studenten weten dat ze stevig kunnen struikelen overbiochemie. Het staat niet bepaald als flitsend te boek. En dit jaarhad ik ook nog eens de slechtste tentamenresultaten in zestienjaar. Het geeft een heel warm gevoel om dan toch te wordenvoorgedragen."

Volgens de jury legt u de stof nooit 'voor de zoveelstekeer' uit.

"Ik zoek doorlopend naar aansprekende actuele voorbeelden om detheorie aan op te hangen. Zo gebruik ik de plannen voor windmolensop de dijk van de Markerwaard om de omzetting van voedselenergiedoor cellen uit te leggen. Bij wind pompen de molens water in depolder. Door dat water op enig moment weer terug te laten lopen kanmen energie winnen. Laat dat nou precies het principe zijn datcellen gebruiken. Studenten vergeten zo'n voorbeeld niet snel.Bovendien waarderen ze het als ze merken dat de docent de lessengoed heeft voorbereid. Voor mijzelf is het vernieuwen van hetonderwijsmateriaal een voorwaarde om het leuk te blijvenvinden."

En uw studenten zingen...

"Jawel. We zingen bijvoorbeeld op de melodie van WaltzingMathilda een tekst die de werking van een bekende biochemischecyclus duidelijk maakt. Dan komt er een gitarist en mogen ze detent afbreken. Ze moeten die cyclus toch uit hun hoofd kennen enmet zo'n liedje gaat dat een stuk gemakkelijker.

"Je moet jezelf en je vakgebied durven te relativeren. Wat zeionze nieuwe rector Gispen laatst ook alweer in het U-blad? 'Al diemensen die zichzelf zo serieus nemen, het is toch een drama.' Hijheeft volstrekt gelijk. Als docent moet je toch ook een performerzijn, een beetjeToon Hermans."

Voelt u zich een pionier?

"O nee. Je hoort mij niet zeggen dat mijn aanpak de enige goedeis. Veel docenten zullen zich niet helemaal senang voelen als ereen lied wordt gezongen tijdens hun college. Het moet bij jepassen. Mijn opvolger zal het weer op zijn eigen manier moetendoen."

Is deze prijs voor u een waardering voor goedonderwijs?

"Zeker. Ik ben er ook zeer mee in mijn nopjes. Toch zou het nogbeter zijn als die waardering ook in de functiestructuur van deuniversiteit naar voren zou komen. Ik vind het een tekortkoming datje binnen de universiteit op basis van je onderwijscapaciteitenmoeilijk verder komt. Maar de druiven zijn niet zuur, hoor."

Gaat u het onderwijs missen?

"Beslist. Het contact met jonge mensen heb ik altijd heelbelangrijk en plezierig gevonden. Met een collega hier wil ik nogwel wat onderzoek blijven doen, maar in het onderwijs is het nu aananderen. Die wil ik niet voor de voeten gaan lopen."

XB


'Ik stel vragen en studenten praten terug'

Dr.ir. Twan Maintz (31) gaf pas een jaar les aan deuniversiteit toen hij voor het eerst genomineerd werd als Docentvan het Jaar. Hij won toen, amper twee jaar geleden, de prijs niet.Nu is hij alsnog gekozen als Jong Docententalent.

Een grote eer?

"Ik vind het heel erg leuk. Want iedereen op onze faculteit isgepromoveerd, maar dit is echt iets bijzonders. Ik besef me welheel goed dat zo'n nominatie afhangt van een paar actievestudenten."

In het juryrapport staat: 'Hij vindt drie aspectenbelangrijk: contact, begrip en respect.'

"Als ik dat lees, denk ik: ben ik dat? Daarvan ben je jezelfniet zo bewust. Het sleutelwoord is vooral inzet, van twee kanten.Als ik me inzet en aandacht besteed aan het college en mijnstudenten ook, dan loopt het vanzelf goed. Ik heb zelf wiskunde inDelft gestudeerd en vond het onderwijs daar vreselijk saai. Echtmet stereotiepe wiskundigen in een pak vol krijtstof. Mijn lessenprobeer ik zo open en interactief mogelijk te houden. Ik stelvragen en studenten praten terug."

Altijd al les willen geven?

"Dat is pas later gekomen, na mijn promotie bij geneeskunde. Welheb ik mijn studie wiskunde onderbroken om een half jaar delerarenopleiding wiskunde te volgen. Even wat anders. Daar heb ikde achtergronden van het lesgeven geleerd. Niet meer dan twintigminuten achter elkaar praten, inzicht in groepsprocessen. Heeleenvoudige dingen die eigenlijk iedereen wel weet. Maar als je jeer bewust van bent, kun je er goed op inspelen. Lesgeven aan deuniversiteit is veel leuker dan op een middelbare school. Ik benhier meer in mijn element. Het hogere niveau houdt iedereen actief,mij ook. Bij een mavo-klas op het zevende uur moet je af en toeecht politieagentje spelen. Hier volgen de meeste mensen decolleges trouw. Een aantal studenten verdwijnt na het eerstecollege, maar dat is hun goed recht."

In het juryrapport wordt ook hoog opgegeven over uwgoede organisatietalent. @BroodAchtergrond= "Bij mijnaanstelling bij Informatica was een van mijn taken destudierichting medisch-technische informatica te organiseren. Toenik drie jaar geleden begon, waren er 35 studenten die datstudeerden. Maar het programma was nog verre van ideaal. Vooral inhet eerste jaar heb ik veel met studenten overlegd over deinvulling van het programma. Aan deze studenten heb ik ook mijnnominatie te danken."

Heeft de universiteit genoeg aandacht vooronderwijs?

"Onderzoek en onderwijs zijn de twee dingen die de universiteitbehoort te doen. Traditioneel is onderzoek iets belangrijker, maarmede door deze prijs is de universiteit op weg het belang gelijk testellen. Vroeger moest je echt heel veel onderzoek hebben gedaan omseniordocent te worden. Tegenwoordig kun je ook carrire maken alsdocent, al gaat het nog wel moeilijk. Op de universiteit wordtgenoeg aandacht besteed aan goed onderwijs. Maar als iemand er metde pet naar gooit, kan dat nog wel ongestraft lang doorgaan."

CH


Reacties op de prijsuitreiking:

Wieteke Wouters, derdejaars biomedische wetenschappen,Judith Raaijmakers en Carin Cruijsen, tweedejaars biomedischewetenschappen, hebben Math Geelen namens de Medisch BiologenVereniging Mebiose voorgedragen:

"Geelen is een ontzettend goede docent. Het vak dat hij doceert,biochemie, is best taai en moeilijk te verteren. Daarom is het maargoed dat er iemand als Math Geelen bestaat, die het vak zoenthousiast weet te brengen, dat het aanstekelijk werkt. Door eenflinke dosis humor te verwerken in zijn colleges, weet hij iedersaandacht vast te houden.

"Verder betekent hij veel voor biomedische wetenschappen. Hij isaltijd in voor vernieuwing en daarom is hij ook blokcoordinator entutor in het nieuwe curriculum. Hij is erg veelzijdig en naast eenuitstekend docent ook een zeer goede onderzoeker.

"Onderwijs is zijn lust en zijn leven. We zijn blij dat hijgewonnen heeft omdat hij het echt verdient. We willen hem op dezemanier bedanken voor alles wat hij voor biomedische wetenschappenbetekend heeft. Dit is namelijk zijn laatste jaar voor hij metpensioen moet. Dat vindt hij echt verschrikkelijk. Wij vonden diteen passende wijze om hem in het zonnetje te zetten."

Vesna Eimermann licht de voordracht toe van Twan Maintzdoor het OER (Onderwijs Evaluatie Rapport):

"Wat ons opviel aan dr. Maintz is zijn grote toegankelijkheidnaar studenten toe. Hij staat altijd open voor discussie en ideenvan studenten. Hij let op de reacties en behoeften van destudenten, bijvoorbeeld wat betreft de moeilijkheidsgraad van destof en of studenten toe zijn aan pauze. Dr. Maintz kan zich goedverplaatsen in de gedachtengang van de student."

Bram Edens, zesdejaars Natuur- enSterrenkunde/Wijsbegeerte, zat in de jury die de docent en het jongtalent van het jaar moesten uitkiezen:

"Natuurlijk is het lastig om docenten te beoordelen waar je geenles van hebt gehad. Anderzijds kun je daardoor wel objectieverkijken. In de jury telde iedere stem even zwaar. Allestudieverenigingen konden iemand voordragen en daarna moesten zijvoor de jury komen en over de genomineerden een mondelingetoelichting geven.

"Natuurlijk blijft het subjectief. Er is ooit sprake van geweestom voor de beoordeling eerst een college bij te wonen van elkegenomineerde docent, maar dan kom je op een hellend vlak wantiemand kan net een slechte dag hebben."

CH