'Dode dieren aanbieden schijnt wel vaker voor te komen'

Volgens preses Thomas Berendsen was de hond een cadeau van een vakdispuut van een andere vereniging. "Naar ik heb begrepen komt het aanbieden van dieren en slachtafval wel vaker voor." Volgens Berendsen werd de gift geweigerd, maar dook het dode beest later op in het toilet.

Het Veritas-bestuur noemt de gang van zaken "volstrekt belachelijk" en wijst erop dat de hond is aangeboden door studenten van buiten de vereniging. Leden van het veterinair dispuut van Veritas hebben ervoor gezorgd dat de hond is beland op de daarvoor bestemde plek in de faculteit Diergeneeskunde.

Berendsen betreurt dat dit nieuws naar buiten komt in een week die bol staat van incidenten rondom dierenmishandeling door studenten. De dierenbescherming onderzoekt ondermeer een incident waarbij eerstejaars van een studentenvereniging in de provincie Utrecht gedwongen zouden zijn tot seks met kippen. In Groningen moesten studenten goudvissen doorslikken en in Leiden legde een geitje het loodje na pesterijen.

XB