Drie jaar en tbs voor seriezoener

De rechter achtte bewezen dat de man op het studentencomplex Tuindorp West tussen september 2005 en april 2006 vijf studentes heeft belaagd. De 30-jarige M.L. werd echter vrijgesproken van het lastigvallen van twee vrouwen in de nabijheid van het complex. In een geval was daarbij een vrouw aan haar haar van een fiets gesleurd.

De rechter hechtte veel belang aan de overeenkomsten tussen de vijf misdrijven op het studentencomplex. Deze vonden allen plaats in het weekeinde en steeds in of vlakbij de flats aan de Van Lieflandlaan en Van Schuylenburglaan.

De dader probeerde eerst zijn slachtoffers te zoenen, wat in een enkel geval ook lukte. Bij vier vrouwen werd hij zeer gewelddadig toen hij tegenwerking ondervond. Vervolgens stal de persoonlijke eigendommen van zijn slachtoffers.

De signalementen die de studentes gaven kwamen bovendien overeen met de persoonskenmerken van M.L. Drie studentes wezen de man in een fotoconfrontatie aan als de dader.

In de strafmaat is rekening gehouden met de ellende en de angst die de man heeft veroorzaakt bij zijn slachtoffers, zo stelde de rechter. Tijdens de behandeling van de zaak twee weken geleden bleek uit verklaringen hoe groot het psychisch leed bij de studentes is.

Ook de onrust die in de Utrechtse studentenwereld werd aangericht, wordt de man door de rechter aangerekend.

XB