Drie jonge UU-onderzoekers naar het buitenland

De Rubicon-subsidie gaat vooraf aan de veni-, vidi- en vici-subsidies. Met de ervaring die de jonge gepromoveerden opdoen maken ze later meer kans op een veni-subsidie. In totaal schreven 102 wetenschappers een onderzoeksvoorstel.

Vanuit de UU gaat geoloog dr. Vincent van Hinsberg naar de McGill University om te onderzoeken hoe mineralen de samenstelling van vloeistoffen diep in de aarde vastleggen. Fysicus Gijs-Jan Brouwer naar New York University om onderzoek te doen naar de manier waarop het brein kleurinformatie verwerkt. Chemicus Pieter Bruijnincx gaat aan de University of Warwick op zoek naar nieuwe medicijnen tegen kanker op basis van het metaal ruthenium.

De 31 uitverkorenen krijgen samen 1,8 miljoen euro. Per persoon is ongeveer tachtigduizend euro het maximum. Meer dan een derde van de gehonoreerden is vrouw, wat een afspiegeling is van het percentage in de aanvragen.

Vrijwel alle universiteiten zenden iemand uit of krijgen een Rubicon-winnaar binnen de poorten. Alleen de Universiteit van Tilburg valt buiten de boot. Die universiteit wist vorige week ook al geen veni-subsidies te bemachtigen.

HOP/XB

Zie alle toekenningen: