Duitse ranking: Utrechtse bèta is top

Eigenlijk is het geen ranking, maar een indeling in een kopgroep, middengroep en staartgroep. De vier universiteiten van de kopgroep scoren bij alle disciplines uitmuntend. Utrecht staat daarmee nog boven onder meer Oxford University. De universiteiten van Leiden, Amsterdam en Groningen staan alledrie in de middengroep. In totaal zitten 56 Europese universiteiten in een van deze drie groepen; samen vormen die een excellence group van topuniversiteiten.

CHE heeft in zijn ‘tüchtige’ beoordeling gekeken naar aantal publicaties, citaties, veel geciteerde onderzoekers en projecten in het Marie Curie-programma. In totaal zijn de disciplines wis-, natuur- en scheikunde en biologie van 4000 Europese hoger-onderwijsinstellingen bekeken.

AH

www.che-ranking.de