Economie wacht op nieuwe leiding

De tijd dringt en de geruchtenmachine draait op volle toeren. InTilburg, zo staat in de Volkskrant van afgelopen zaterdag, is eropluchting dat economiebobo Arie Kapteyn de voorkeur heeft gegevenaan Princeton in plaats van Utrecht. Een tijdje terug kwam de manin aanvaring met zijn Tilburgse bestuurders en ging het gerucht datcollegevoorzitter Veldhuis de man met zijn hele onderzoeksschoolnaar Utrecht wilde halen. Veldhuis heeft dit bevestigd nochontkend.

Nu lijkt Arnoud Boot, vice-decaan van de faculteit dereconomische wetenschappen en econometrie van de Universiteit inAmsterdam de gedoodverfde kandidaat om het onderzoek te gaantrekken in Utrecht. Geconfronteerd met het gerucht meldt Boot: "Dewereld zit vol met geruchten en dit is er ook één." J.Kessels, voorlichter van de UU zegt: "Ik weet van niets en ik zouhet toch moeten weten", en Rector Voorma geeft ook geenduidelijkheid: "Economie zit niet in mijn portefeuille. Sorry."

Het is een competetive market waaruit hoogleraren moeten wordengevist, zegt het college. Het is dus knap dat het college iemandheeft weten te srikken voor de functie van hoogleraar directeur metwie, zo legt onderwijsdirecteur E. Vermeulen uit, 'we in eenafrondende fase zitten'. Iemand uit Tilburg, wordt gefluisterd.

GK