Een juf voor een dag

Studievereniging Spontaan doet mee aan MADD

Het is de tweede keer dat de Make A Difference-day ofwel MADD, is georganiseerd. Het doel van deze landelijke actie op vrijdag 3 november is om vrijwilligerswerk onder de aandacht te brengen. Studievereniging Spontaan die 2, 5 jaar geleden is opgericht met als doelstelling de sociale betrokkenheid onder studenten te vergroten, doet nu weer mee. Vorig jaar gingen ze met lichamelijk gehandicapte kinderen naar de dierentuin. Vandaag gaan ze met de scholieren naar het Jeugdlab van het Universiteitsmuseum. Hier mogen de kinderen allerlei proefjes en experimenten te doen.

De leerlingen zitten op een speciale school en hebben allemaal te kampen met taal- en spraakachterstand, autisme of gedragsproblemen. "Het is organisatorisch vrij lastig om met deze kinderen iets groots te ondernemen", zegt juffrouw Maartje Schokker. "Als school zijn we erg blij met de aanbieding van Spontaan om ons hierbij te helpen. Het Jeugdlab is erg geschikt voor deze leerlingen want ze leren vooral door dingen te doén. En snel resultaat zien is ook erg belangrijk; de meeste kinderen hebben weinig geduld"

Vandaag gaan negen leden van Spontaan aangevuld met vrienden en vriendinnen met de scholieren op pad. "Dit jaar wilde we weer kinderen betrekken bij de actie", zegt voorzitter en medeoprichter Mirjam Twigt. "Maartje is een oud-huisgenoot van mij en een ander Spontaanlid en zo kwamen we op het idee om iets leuks te verzinnen voor deze kinderen. De Rabobank en het Universiteitsmuseum hebben ons gesponsord."

Voordat de excursie begint vraagt de leerkracht eerst nog even of de kinderen weten waar ze ook alweer naartoe gaan. Ze blijken goed op de hoogte van de bedoeling van de dag, en van de manier waarop ze zich moeten gedragen. Omdat het makkelijker is de kinderen apart rond te leiden in het museum krijgen alle Spontaanleden één of twee scholieren onder hun hoede. "Dat is je juf of meester voor één dag", zegt Maartje.

Spontaan-leden Manik Djelantik (22, vierdejaars geneeskunde) en Ines Hop (20, tweedejaars pedagogiek) hebben deze dag georganiseerd. Manik: "Een paar maanden geleden hebben we deze activiteit bedacht. Een echte voorbereiding hoe we moeten omgaan met deze kinderen hebben we niet gehad. De schoolleiding vroeg ons alleen de kinderen goed in de gaten te houden, en de dag voor hen zo leuk mogelijk te maken door actief mee te doen."

"Ik kon vannacht bijna niet slapen", zegt Chanika die duidelijk zenuwachtig is tegen haar tijdelijke juf. "Ik weet niet wat er gaat gebeuren. Ik ben nog nooit in een museum geweest." Eenmaal in het Jeugdlab gaan de kinderen meteen op zoek naar de leukste dingen om te doen. Er zijn bijvoorbeeld geurtesten in een geïmproviseerde keuken. En voeltesten: de kinderen mogen op een spijkerbed zitten om te voelen of er ook pijnzintuigen in je billen zitten. Maar de experimenten waar je dingen kan máken zijn veruit het populairst. Zoals de proef om chloor te maken met water, zout en batterijen. De enige man die vandaag is meegegaan met Spontaan is Michael. "Het is de eerste keer dat ik zoiets met kinderen onderneem en eigenlijk heb ik niks met kinderen. Toch vind ik het een leuke ervaring, maar probeer het wel van een afstandje te bekijken. Ik ben eigenlijk meegegaan met mijn vriendin Manik die dit heeft georganiseerd, verder ben ik geen lid van Spontaan" De studentenvereniging heeft überhaupt weinig mannelijke leden; van de 44 leden zijn er maar zes man.

Na ruim een uur in het Jeugdlab is het tijd voor de lunch. Sommige kinderen blijven maar vertellen over wat ze hebben meegemaakt, anderen eten rustig hun broodtrommeltje leeg. Een aantal Spontaan-leden oogt al een beetje vermoeid. Ines: "Ik wist niet echt wat ik moest verwachten, maar het pakt allemaal goed uit. Maar ook wel vermoeiend omdat de kinderen constant aandacht vragen." Leerling Simone hangt een beetje tegen haar tijdelijke juf aan: "Ik dacht dat het misschien saai zou zijn, maar het is leuk. Het is de eerste keer dat ik in een museum kom. Ik ben nu wel een beetje moe."

Website www.spontaan.tk