Een op de 85 studenten gaat naar het buitenland

In het studiejaar 1997-1998 kregen in totaal 4190 Nederlandsestudenten een Erasmusbeurs. Dat blijkt uit cijfers van delandelijke organisatie NUFFIC. Daarmee is de daling (met maarliefst 20 procent) die vorig jaar begon, gestabiliseerd. Alsboosdoener werd toen de prestatiebeurs aangewezen. Studenten zoudenhet risico van studievertraging niet meer aandurven.

Bij de universiteiten valt de daling nog het duidelijkst mee.Het aantal van 1884 Erasmusbeurzen is wel vier procent lager danvoorgaand studiejaar, maar ook het totale aantal studenten is metdat percentage gekrompen. Per universitaire student blijft dereislust dus gelijk: gemiddeld trok één op de 85studenten over de grens.

Tussen universiteiten en faculteiten zijn er wel groteverschillen. Techniekstudenten studeerden gemiddeld al het minstover de grens, maar hun aantal daalde dit jaar nog eens met 30procent. Nederlands kampioen van het Erasmusprogramma is al enkelejaren de Universiteit Maastricht. Hier steeg het aantal beurzen mettwintig procent.

In het hbo is het aantal Erasmusgangers, vergeleken met hettotale aantal studenten, wat sterker gedaald. Gemiddeld heeft daarnu iets meer dan één op de honderd studenten eenErasmus-beurs.

FS, HOP