Eerste project Topinstituut Pharma getekend

Dat eerste project richt zich op influenza vaccins. Daarvoor is 3 miljoen euro beschikbaar gesteld. Naast de afdeling Immunologie van Diergeneeskunde participeren in het project onder meer het Nederlands Vaccin Instituut, Solvay Pharmaceuticals, de Universiteit Leiden en de UMC’s van de Erasmus universiteit en Rijksuniversiteit Groningen.

Het oprichten van een Top Instituut is een manier om publiek en private samenwerking in onderzoek te bevorderen. In maart 2006 stelde het kabinet een bedrag van 130 miljoen euro beschikbaar aan het Topinstituut Pharma voor een periode van 4 jaar. De deelnemende partijen investeren gezamenlijk hetzelfde bedrag. Het topinstituut kan ook buitenlandse bedrijven stimuleren vaker hooggekwalificeerd onderzoek te laten uitvoeren bij Nederlandse universiteiten. Het instituut wil zo een internationaal leidende positie opbouwen.

Dit project levert een bijdrage aan de versterking van ‘Infection and Immunity’, één van de vijftien speerpunten van de Universiteit Utrecht die gezamenlijk het onderzoeksprofiel van de Universiteit Utrecht kenmerken. Dit focusgebied richt zich op onderzoek naar infectieziekten, chronische ontstekingsziekten en gezondheidsaspecten van onder meer milieuvervuiling.

AH