Eredoctor Bart Stapert verlaat UU

In 2001 ontving Bart Stapert (1964) voor zijn werk onder terdoodveroordeelden in de VS een eredoctoraat van de Utrechtse universiteit. Hij was de afgelopen vijf jaar verbonden als universitair docent aan het departement Rechten. Later dit jaar hoopt Stapert nog in Utrecht te promoveren op een rechtsvergelijkende studie naar het recht op een advocaat in Europa en de VS.

Het eredoctoraat heeft hij te danken aan zijn werk als advocaat van terdoodveroordeelden in de VS, waarnaar hij verhuisde na zijn rechtenstudie in Groningen. Hij stond in Georgia, Louisiana en Virginia Amerikanen bij die in de dodencel zaten. Daarna zette hij zijn eigen kantoor op in een sloppenwijk in New Orleans.

Terug in Nederland werd Stapert, behalve medewerker bij Rechten aan de UU, voorzitter van Amnesty International. Zijn termijn daar loopt in 2008 af. Ook zijn aanstelling als universitair medewerker heeft hij afgebroken vanwege de overstap naar kantoor Böhler, hoewel hij zich, naar eigen zeggen, beschikbaar wil houden voor gastcolleges en dergelijke.

Als advocaat bij het Amsterdamse kantoor Böhler, Franken, Koppe en Wijngaarden zal Stapert zich voornamelijk toeleggen op (internationale) straf- en uitleveringszaken. Zo zal hij betrokken zijn bij de verdediging van Wesam Al-Delaema, die in december 2006 werd uitgeleverd aan de Verenigde Staten op verdenking van samenzwering tot het plegen van een terroristische aanslag op Amerikaanse militairen in Irak.

AH