EU-commissaris wil vrij verkeer van kennis

Nadenken over de toekomst van de Europese onderzoeksruimte. Dat wil eurocommissaris Potocnik van wetenschap & onderzoek. Want, zegt hij, de toekomst van Europa hangt af van kennis.

In zijn discussiestuk noemt hij zes punten. Goede wetenschappers moeten eenvoudig kunnen doorstromen van het ene naar het andere onderzoeksinstituut. Ten tweede moet Europa een onderzoeksinfrastructuur van wereldklasse krijgen, waar onderzoeksgroepen uit de hele wereld toegang toe krijgen. Ten derde moeten de onderzoeksinstituten wereldwijd uitblinken en actief betrokken zijn bij het bedrijfsleven.

Potocnik wil daarnaast dat kennis binnen Europa efficiĆ«nt gedeeld wordt, niet alleen onder de publieke universiteiten en het bedrijfsleven, maar ook onder het grote publiek. Het lijkt hem bovendien een goed idee om onderzoeksprogrammaā€™s en prioriteiten binnen Europa af te stemmen en gezamenlijk te investeren.

Tot slot wil hij de Europese onderzoeksruimte openstellen voor de rest van de wereld, vooral voor de buurlanden van de unie.

Potocnik wil met alle belangstellenden in gesprek. Niet alleen formeel, overigens. Ook op zijn website mag men reageren: http://blogs.ec.europa.eu/blog_potocnik/page/potocnik

HOP