Europese studenten waarderen studie in Nederland

De Europese Commissie wilde wel eens weten hoe het studentenverging die met geld uit haar fondsen door Europa reisden. Daaromstuurde ze vragenlijsten naar 20.000 studenten, een kwart van allestudenten die in het studiejaar 1998/1999 met een Erasmusbeurs oppad gingen.

De meeste Erasmusstudenten blijken tevreden. Van alleondervraagden oordeelt 98 procent positief over de sociale enculturele ervaringen die ze dankzij de Erasmusbeurs hebben kunnenopdoen. Over het onderwijs zelf is 91 procent tevreden. Geld is degrootste bron van zorg, althans voor 57 procent van de reizendestudenten.

Nederland wordt gewaardeerd door Europese studenten, blijkt.Slechts vier procent van de gasten is teleurgesteld in deacademische kant van het verblijf hier. Daarmee heeft Nederlandsamen met Denemarken de meest tevreden bezoekers. Het minsttevreden zijn studenten die afreisden naar Italiƫ, Griekenlanden Portugal.

Nederland ontvangt net als Engeland, Ierland en Frankrijk meerstudenten dan dat er Europa in trekken. In 1998/1999 bood hetplaats aan ruim 4900 studenten van elders, terwijl bijna 4200Nederlandse studenten met een Erasmusbeurs het land verlieten.

De Erasmusgangers lijken een redelijke afspiegeling van degehele studentenbevolking. Wel is een meerderheid van hen vrouw:bijna zestig procent. Ook studenten met hoog opgeleide ouders zijnoververtegenwoordigd.

HOP, HO