Facilitaire dienstverlening wordt geclusterd

Het lijkt 'in' aan de universiteit om diensten te centraliseren. Na het reorganiseren van de basisdienstverlening van de ICT en de administratieve dienstverlening is nu een andere faciliterende dienst aan de beurt. Hierbij neemt het Facilitair Bedrijf Utrecht (FBU) het voortouw. De Infrastructurele Dienst Centrumgebied - het IDC van de faculteit Sociale Wetenschappen - en onderdelen en medewerkers die elders binnen de universiteit met facilitaire zaken belast zijn zoals gebouwbeheer, zullen te maken krijgen met de reorganisatie.

De reorganisatieplannen zijn een gevolg van een uitgebreid onderzoek naar de facilitaire dienstverlening. Daaruit blijkt dat de huidige dienstverlening in het algemeen naar tevredenheid functioneert, maar dat er winst te halen is. Zo is er te veel overlap, versnippering en verkokering van taken en verantwoordelijkheden, budgetten en coördinatie.
Centraliseren is dus het antwoord en de grotere efficiency kan naar schatting 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar zijn op een bedrag van ruim 20 miljoen dat facilitaire zaken nu per jaar kosten. Maar een centrale en strakkere organisatie levert ook een grotere continuïteit, een hogere kwaliteit, betere risicobeheersing en communicatie en een eenduidige dienstverlening op. Op mensen wordt niet direct bezuinigd; de verwachting is dat er uiteindelijk minder mensen nodig zijn voor het FSC, vooral op het niveau van de managers, maar dat zal gaandeweg gebeuren en via natuurlijk verloop.

Voor de nieuwe organisatie wordt de universiteit in vier regio's onderverdeeld. Deze zijn Uithof-centrum, Uithof-oost, Uithof-west en de binnenstad met University College. Elke regio krijgt een eigen manager die de decentrale dienstverlening aanstuurt. Vanuit een centraal bureau - het back office - wordt het gehele FSC aangestuurd. Hoewel vele werknemers te maken krijgen met deze reorganisatie, zullen er ook zaken hetzelfde blijven. Zo zal het vaste gezicht achter de receptie of achter de balie van een bedrijfsrestaurant zeer waarschijnlijk niet veranderen.

GK