Feestelijke opening busbaan: meer comfort en ietsje sneller

Feestelijke opening busbaan: meer comfort en ietsjesneller

Lijn 11 zit op de zondagmiddag van de opening stampvol. Er zijnveel belangstellenden afgekomen op het gratis ritje dat tussentwaalf en vijf door het GVU is aangeboden. Van het Centraal Stationtot De Uithof rijdt de bus nu ongehinderd door wegwerkzaamheden enomleidingen flink door. "Het zijn voornamelijk mensen die langs debusbaan wonen", zegt buschauffeur Manse. "Die willen nu wel eenszien waarvoor ze zich twee jaar geergerd hebben. Verder heb ik veelbejaarden gezien. Die zijn dol op dit soort gratisevenementen."

Manse is zelf gematigd enthousiast over de nieuwe busbaan. "Erwordt gezegd dat er nu geen auto's meer over de baan mogen rijden,maar als ik van elke automobilist die er vandaag overheen reed vijfgulden zou krijgen, was ik nu rijk." Hij kan geen eenduidigantwoord geven op de vraag of de nieuwe busbaan een verbetering is."Dat zou je me over een maand nog eens moeten vragen. De zondag isgeen representatieve dag. Daarom kan ik nog niet goed oordelen ofde voordelen van het HOV opwegen tegen alle nadelen die het in debinnenstad heeft opgeleverd."

Buschauffeur Piet van der Hoven ziet de toekomst van het HOV(Hoogwaardig Openbaar Vervoer) met vertrouwen tegemoet. "De rit isnu helemaal voor de bus. Geen ergernissen meer voor passagiers enchauffeurs", zegt hij tevreden. "Het stukje onder de Berekuil dooris een echte attractie geworden. De adviessnelheid daar is 50 kmper uur. Dat betekent toch nog behoorlijk sturen door die scherpebocht", zegt Van der Hoven lachend. Iets anders waar hij zich opverheugt zijn de nieuwe bussen, die in 2002 komen. "In een nieuwebus rijden is natuurlijk altijd een ervaring. Vooral als het eenhypermoderne HOV-bus betreft!"

Vee

Bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis staat een poffertjeskraam eneen informatietent waar gratis drankjes worden verstrekt. Voor deinformatie is weinig belangstelling, voor de poffertjes en drankjesdes te meer. "Ach, het is een verzetje voor de kinderen", glimlachtKees de Graaf, die samen met zijn twee zoontjes rondslentert. "Datlijkt mij een hele legitieme reden. Bovendien was ik wel benieuwdnaar de projecten die er nu nog aan zitten te komen. En het wasleuk om onder de Berekuil door te rijden. De situatie daar is sterkverbeterd", zegt hij. "Maar of dit alles nu veel tijdwinst heeftopgeleverd?"

Over de tijdwinst kan getwist worden. Dat geeft ook P.G. Peters,directeur van het GVU grif toe. "Bus 11 rijdt wel iets sneller,maar veel scheelt het niet. Dit komt vooral omdat het aantal haltesniet is verminderd, maar er meer zijn bijgekomen." HOV staatvolgens hem echter voor veel meer dan snelheid alleen. "Het staatook voor informatie en comfort. De passagiers moeten het gevoelkrijgen dat ze klnt zijn. En geen vee, wat je in de lijn 12ziet."

De nieuwe busbaan is slechts het startsein voor een reeksvernieuwingen die er nog aan zitten te komen. "We werken nu aan eennieuwe route voor de 12. Deze moet een heel eind langs het spoorgaan lopen, wat flink wat tijdwinst zal opleveren. Verder moet erbinnen een jaar dynamische reizigersinformatie zijn, in de vorm vandisplays met daarop de haltes, de actuele aankomsttijd van de busen een computerstem die de haltes omroept", vertelt Peters trots.Ook zijn er 15 nieuwe dubbelgelede bussen besteld, die in de zomervan 2002 op lijn 12 zullen gaan rijden. "Deze bussen hebben veelmeer ruimte, comfort en extraatjes. Pas wanneer deze bussen rijdenkunnen we cht spreken van HOV", aldus de directeur van het GVU.

Het zal de mensen bij de poffertjeskraam ondertussen worst wezenof ze HOV rijden of niet. "Mijn poffertjes zijn helemaal nietgaar", moppert een oude vrouw. Haar naam wil ze niet vertellen,"want er wordt zo snel gekletst". Ze had in het 'Stadsblad' gelezendat er deze middag gratis vervoer, hapjes en drankjes waren. "Ikwist helemaal niet dat er een 'lachbus' en een 'luisterbus'rondreden. In mijn bus stond een of andere dichter", vertelt zetussen het eten en drinken door. "Niet helemaal mijn smaak, maar zometeen ga ik in de lachbus. Daar zit een komediant in ofzoiets."

Inderdaad bevat de volgende bus richting stad eencomedy-artiest. Maar of de oude dame hier nu blij mee moet zijn? Degrapjes blijken niet erg aan te slaan bij de passagiers en delolbroek, Wilko Terwijn, neemt al snel zijn toevlucht tot degrovere lol. Wanneer een oudere Duitse man niet mee wil doen met defrivoliteiten vliegen er al snel nazigrappen door de bus. "Wil jede megafoon even lenen? Dat is een vrij nazistisch werktuig. Bam!Bam! Bam!" Er ontstaat een gespannen sfeertje in de bus. Wanneer erovergestapt kan worden op de luisterbus halen de voornamelijkoudere mensen opgelucht adem.

In de luisterbus draagt dichter Erik-Jan Harmens zijn gedichtenvoor. "Ik voel me vereerd dat de gemeente Utrecht mij hiervoorheeft gevraagd. Een erg leuk initiatief", zegt Harmens. Destudenten Myra van Leeuwen en Sing Chien Yap luisteren aandachtig.Zij zijn als student vandaag sterk in de minderheid tussen alleouderen. "Ach, dat is weer eens wat anders", roept Myra. "Het iseen leuke zondagmiddagbesteding om te kijken naar de nieuwebusbaan. Ik ben verder niet echt op de hoogte van de vernieuwingen,maar het is wel gezellig." Sing voegt eraan toe dat hij normaalgesproken "eigenlijk altijd met de fiets naar De Uithof gaat"."Maar de poffertjes smaakten goed hoor!"

Croissantjes

Maandagmorgen kunnen de vele reizende studenten profiteren vande nieuwe busbaan. Vanaf half acht 's ochtends staan GVU-directeurPeters en ing. Schrakamp, projectmanager HOV, 15.000 croissantjesuit te delen aan mensen die in de 11 stappen. Vier actricesvoorzien ook passagiers van andere buslijnen van een gratisontbijtje. "Lekker en leuk hoor, deze actie", smult Ineke, studentegeneeskunde. Peters is ondertussen druk bezig om mensen croissantsin de handen te duwen. "Ja, als ik hier niet de hele dag wil staan,moet het wel op een agressieve manier", lacht hij, terwijl hijiemand op de rug tikt die nog geen broodje in zijn handen heeft."Hoppa, weer eentje minder!"

De actie slaat goed aan bij de studenten, want de 11 lijkt eenstuk drukker dan normaal. Schrakamp kijkt onder het uitdelen doorvol verwondering naar een kleine Chinese man, die al voor devijftiende keer langskomt voor een lekkernij. Aan zijn arm hangteen uitpuilende plastic zak. "Die man bljft langskomen!" roept deprojectmanager verbaasd. "Ik wil wedden dat hij ze straks gaatverkopen op de perrons", antwoordt Peters gevat. Ze zijn het erovereens dat de opening van de busbaan zeer soepel is verlopen. "Alleswas op tijd klaar, de gratis ritjes waren een overweldigend succesen de croissantjes vliegen weg. En de bussen rijden zonderoponthoud, niet te vergeten." Het wachten is op de vernieuwingendie er nog aan zitten te komen. De 11 is in ieder geval 'back inbusiness'!

Fleur Baxmeier