Freudenthal Instituut geeft Pabo's rekenadvies

De zogeheten groep Panama heeft belangrijke knelpunten in het reken-wiskundeonderwijs op de Pabo in kaart gebracht. De groep constateerde dat er op een aantal Pabo-opleidingen te weinig contacttijd is met de docent rekenen en wiskunde. Bovendien zijn de stagebegeleiders op de basisscholen zelf vaak onvoldoende geschoold in rekenen. Tenslotte volgen er op de verplichte toets vreemd genoeg minder vervolgtoetsen dan vroeger het geval was.

Het Panama-advies bouwt voort op deze gesignaleerde inzichten. Zo moeten stagebegeleiders scholing krijgen in rekenen en wiskunde en moet het aantal contactmomenten met de docent wiskunde toenemen. De verschillen tussen de Pabo’s zijn nu nog opvallend groot. Dat hangt samen met de mogelijkheden die Pabo-opleidingen aan hun reken- en wiskundedocenten bieden om het vakgebied bij te houden. Panama pleit er voor dat de Pabo’s ruimhartiger omgaan met mogelijkheden om bij te scholen.

Het advies van Panama wordt als boek — met de titel ‘Opleiden in geuren en kleuren’ — op 1 november, aanstaande donderdag, aangeboden aan Karl Dittrich, voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie. Ook het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Primair Onderwijs heeft al belangstelling getoond.

AH