Geen animo voor raadswerk faculteit Biologie...

Aanleiding voor de discussie was de vraag van raadslid Versteegaan decaan Hoekstra of hij de hoogleraren wilde opporren om in hunomgeving naar geschikte kandidaten te zoeken. Het is een publiekgeheim dat de meeste hoogleraren weinig op hebben met medewerkersdie hun kostbare onderzoekstijd verdoen met de universitairedemocratie. Het is al winst als de decaan zijn collega's zoverkrijgt dat zij potentile raadsleden uit hun groep niet tegenwerken,aldus een cynische Versteeg.

Decaan Hoekstra, toch al niet een van de meest opgewekt ogendeUtrechtse bestuurders, slaakte een diepe zucht. "Het probleem reiktwat mij betreft verder dan het ontbreken van enthousiasme voor hetraadswerk. Ik bespeur een afnemend contact van het bestuursteam metde faculteit, en daarin spelen de hoogleraren een cruciale rol.Vroeger vormden zij de schakel tussen bestuur en medewerkers. Dierol begint voor mijn gevoel een beetje te verwateren."

Wat het raadswerk betreft was het probleem er volgens Hoekstravooral in gelegen dat veel medewerkers daar een soortvakbondsactiviteit in zien. "Daar voelt men bij ons nu eenmaalweinig voor." Maar Versteeg zag een zeker zo groot probleem in hetonterechte idee dat de raad na de invoering van de MUB zou zijngereduceerd tot een machteloos clubje ja-knikkers.

De suggestie om alle medewerkers nog eens persoonlijk tebenaderen, werd door Versteeg van tafel geveegd. "Dat hebben we bijde vorige verkiezingen ook geprobeerd. Elke medewerker heeft vanons toen een persoonlijke e-mail gekregen en weet u hoeveelreacties dat heeft opgeleverd? Geen enkele."

Decaan Hoekstra beloofde de raad zijn best te doen en ging overnaar het volgende punt van de agenda, de vaststelling vanverplichte ADV-dagen in 2001. Bij dat punt bleek trouwens dat hetvinden van voldoende kandidaten op zich nog geen garantie vormtvoor een vlekkeloze werking van de democratie. Hoewel niemandproblemen had met het voorstel, kon geen besluit worden genomen.Maar drie van de zeven personeelsleden hadden de moeite genomen omnaar de vergadering te komen, waardoor het voor een besluitnoodzakelijke quorum ontbrak.

EH