Geen vakantietaal meer bij Geesteswetenschappen

De universiteitsraad luidde vorig jaar de noodklok over de taalverwervingscursussen van met name Engels en Spaans. Deze opleidingen konden de grote toeloop van belangstellende niet-hoofdvakkers niet aan. Volgens de raad moest het college van bestuur extra middelen beschikbaar stellen om de keuzevrijheid in het Utrechtse onderwijsconcept te waarborgen en de internationaliseringsambities waar te maken.

De universitaire talenopleidingen stelden echter niet alleen problemen te hebben met de grote aantallen studenten, maar ook met het verwachtingspatroon van veel studenten. Een grote groep wil zich slechts de basisbeginselen van een vreemde taal eigen maken en heeft geen interesse in de wetenschappelijke aanpak van de universitaire opleidingen. Cursussen worden vaak niet afgemaakt, waardoor de opleidingen geld mislopen.

De faculteit Geesteswetenschappen kwam daarom met het voorstel deze studenten te verwijzen naar het James Boswell Instituut (JBI). Dat universitaire taleninstituut op het Kromhoutterrein biedt vanaf september onderwijs in tien talen aan tegen gereduceerde tarieven. Studenten betalen straks 45 euro voor tien lessen, terwijl dat eerder meer dan 200 euro was. Ook medewerkers van de universiteit zijn vanaf september voordeliger uit. Zij betalen 90 euro voor de cursussen.

Overigens kunnen niet-hoofdvakkers die wel interesse hebben in een wetenschappelijke analyse van een vreemde taal nog steeds terecht bij de universitaire talenopleidngen. Voor deze groep wordt speciaal bijvak-onderwijs ontwikkeld, waarmee bijvoorbeeld de profileringsruimte gevuld kan worden.

In de commissie Onderwijs & Onderzoek toonden universiteitsraadsleden zich dinsdag tevreden met deze oplossing.

XB

Kijk voor meer info over de nieuwe talencursussen van het James Boswell Instituut: www.jbi.uu.nl/