Geen zorgen om psyche van student

Volgens het AD is de hulpvraag van studenten de afgelopen jaren flink gestegen. Op sommige instellingen zou de toename zelfs twintig procent zijn. Per instelling bezoeken zo’n twee- à zevenhonderd studenten wel eens de studentenpsycholoog.

Maar die toename valt volgens Ton Boekhorst, de Groningse voorzitter van de landelijke werkgroep studentenpsychologen, grotendeels te verklaren door de groei van het aantal studenten. Meer studenten betekent gewoon meer werk aan de winkel.

'Daarnaast hebben studentenpsychologen zelf nieuwe initiatieven genomen', zegt Boekhorst. 'Ze begeleiden bijvoorbeeld groepen studenten die door faalangst en uitstelgedrag moeite hebben met afstuderen of bang zijn voor het leven na de bul. Zulke groepen waren er eerst niet, dus kon niemand er gebruik van maken.'

HOP