Geneeskundestudent mag geen mannen of vrouwen weigeren

Dat meldde dagblad ‘het Parool’ gistermiddag. De Erasmus Universiteit wil voorkomen dat studenten pas tijdens practica aangeven dat ze om hun geloofsovertuiging niet met mannelijke of vrouwelijke patiënten willen werken.

Bij de Rotterdamse geneeskundeopleiding doet die situatie zich “een paar keer per jaar” voor, en rector magnificus Lamberts vindt investeren in zulke studenten niet zinvol. “Duizenden anderen staan te trappelen om bij ons medicijnen te studeren”, zegt hij in de krant. Het contract dwingt hun tevoren goed na te denken over wat het artsenbestaan inhoudt.

Het is overigens niet zeker dat het document er echt komt: er wordt nog onderzocht of het juridisch wel haalbaar is. Andere universiteiten zullen het Rotterdamse voorbeeld niet volgen, meldt het Parool. Ze zouden zelden of nooit te maken hebben met het probleem.

HOP