Gerard ’t Hooft achter opschorting Eindhovense promotie

Aanleiding voor het omstreden besluit was een artikel in het Eindhovens universiteitsblad Cursor van half december over het onderzoek van Cabbolet, die zou promoveren op een natuurkundige theorie, die in strijd is met de zwaartekracht. In het artikel werd gesteld dat Cabbolet met zijn theorie ‘zomaar eens de Einstein van de 21e eeuw zou kunnen worden’. Gealarmeerd deed het Eindhovens college van bestuur navraag bij onder meer ’t Hooft, die nog diezelfde dag een negatieve reactie gaf.

Volgens ‘t Hooft heeft Cabbolet “een reeks abstracte axioma’s opgesteld, waaruit blijkbaar hele diepe gedachten voortkomen, die echter nergens expliciet worden. Het is allemaal erg indirect geformuleerd en het blijft erg vaag. Op punten waar hij wel expliciet wordt, is het direct duidelijk dat zijn theorie niet klopt”, aldus ’t Hooft deze week in Cursor. “Zo beweert hij dat antimateriedeeltjes omhoog zouden kunnen bewegen, iets dat absoluut onmogelijk is.” De Utrechtse hoogleraar vraagt zich af waarom Cabbolet niet in discussie is gegaan met theoretisch fysici uit Leiden, Amsterdam, Utrecht en Groningen, voordat hij zijn omstreden visie aan het papier toevertrouwde.

Op basis van dit oordeel besloot het Eindhovense universiteitsbestuur om de promotie op te schorten met als belangrijk argument dat het in de promotiecommissie had ontbroken aan de benodigde natuurkundige expertise. Volgens Cursor is de kans groot dat het college van bestuur de promotie maandag definitief afblaast. Zowel Cabbolet als zijn promotor, hoogleraar logica en taalanalyse De Swart, zijn verbaasd over het optreden van het CvB, met name omdat de kerncommissie, die de universiteit zelf heeft ingesteld, het proefschrift uitgebreid heeft bestudeerd én goedgekeurd.

In een open brief in Cursor verwijt Cabbolet het Eindhovense college van bestuur een onacademische houding. De kern van de wetenschappelijke methode is volgens hem dat het resultaat van onderzoek na een gedegen beoordelingsprocedure wordt gepubliceerd om na een verder debat uiteindelijk geaccepteerd of verworpen te worden. “Zo schrijdt de wetenschap stapsgewijs voort", aldus Cabbolet. Voor het feit dat de kans hem nu wordt ontnomen om op de kritiek te reageren, kan hij geen enkel respect opbrengen, schrijft hij aan rector-magnificus Van Duijn.

EH