Grenzen aan werktijd co-assistenten

Een etmaal werken: het klinkt nog steeds spartaans. Maar hetlandelijk overleg van co-assistenten (Loca) is toch blij met denieuwe regels voor werktijden die het overlegorgaan van de medischefaculteiten afgelopen maand heeft vastgesteld. Tot nu toe waren deco-assistenten nog vogelvrij, maar nu krijgen ze in principedezelfde behandeling als gewone artsen.

Gemiddeld over alle weken mogen co-assistenten nog 'maar' 46 uurwerken - met genoemde uitschieters naar boven. En bij die langediensten hoeven ze ook niet continu te werken: het gaat om"aanwezigheidsdiensten", inclusief pauzes en slaapperiodes - waarinze wel steeds oproepbaar blijven.

Overigens zijn de medische faculteiten niet verplicht om dezelandelijke richtlijn over te nemen, maar verwacht wordt dat ze datwel allemaal zullen doen. Ook het landelijk artsenoverleg (LAD)vindt de nieuwe regels een "groot winstpunt", omdat voor iedereenin het ziekenhuis nu duidelijke werktijdenregels gelden.

HOP, FS