Grootscheepse reorganisatie financiële administraties op komst

Die mededeling deed collegelid Hans Amman maandag in de financiële commissie van de Universiteitsraad. Hij noemde de vorming van een ASC noodzakelijk, omdat de administratieve diensten van de onderdelen er op dit moment onvoldoende in slagen om tijdige, betrouwbare en volledige informatie te produceren. In tegenstelling tot de onlangs afgeronde reorganisatie van de ICT heeft de nu aangekondigde operatie niet de bedoeling om een bezuiniging op te leveren. Daarom worden geen gedwongen ontslagen voorzien.

Volgens Amman zal een aantal specifieke taken bij faculteiten en diensten blijven. Alle puur administratieve en boekhoudkundige taken zullen echter voortaan in het nieuwe service centrum worden uitgevoerd. Daar zal worden gewerkt met één gemeenschappelijke universitaire standaard. Een belangrijk verschil met het ADC is volgens projectleider en beoogd directeur van het ASC Jos Jansen, dat dat vooral opdrachten uitvoert. Het ASC krijgt nadrukkelijk als taak om de financiële administratie zo effectief in te richten dat managementinformatie op elk gewenst moment voorhanden is.

Jansen deelde mee dat in totaal ongeveer 215 medewerkers (op 190 voltijdse banen) zich op dit moment in de universiteit hoofdzakelijk met financieel-administratieve processen bezighouden en dus mogelijk door de reorganisatie geraakt zullen gaan worden. Omdat nog niet duidelijk is waar de ‘knip’ tussen facultair en centraal komt te liggen, is nog niet bekend hoeveel medewerkers een plaats in het ASC zullen krijgen. Kort na de zomer hoopt het college daarover meer duidelijkheid te kunnen geven. Dan ook pas zal de reorganisatie, die begin 2008 moet zijn afgerond, formeel worden aangekondigd.

EH