'Heb je hier iemand nodig, dan mail je'

Talitha Ruiter (26) werkt sinds 1 december 1998 als secretaressebij de faculteit Letteren. Op haar achttiende begon ze alsadministratief medewerker bij een beheermaatschappij voor woningen.Na 5 jaar werd ze directiesecretaresse bij een grootinstallatiebedrijf. De UU kwam toevallig op haar pad. Een kennisdie bij Letteren werkt had haar curriculum meegenomen en na eenpaar weken was Ruiter aangenomen.

Ze legt uit dat het grootste verschil met haar vorige baan is,dat ze hier ontspannen werkt. Bij haar vorige baas moest ze vaakoverwerken. Als ze een vrije dag wilde was er geen vervanging. Ophet secretariaat van Letteren is voldoende personeel. Anderecollega's springen bij wanneer Talitha Ruiter het erg druk heeft.Ze is ook tevreden over de manier waarop ze is ingewerkt en de tijddie ze daarvoor heeft gekregen.

Wat ze verder opvallend vindt, is het verschil inhiërarchie. Ze was een zeer dominante baas gewend en dat ishier wel anders. Mensen zijn veel gelijkwaardiger. Op de vraag watze van de universiteit als geheel vindt antwoordt de secretaresse,dat ze alleen affiniteit met de faculteit heeft. Ze is niet op dehoogte wat er verder in de organisatie gebeurt.

"Intern komt er al zoveel informatie op mij af, dat ik dat welgenoeg vind. Bovendien vraag ik me af of het iets oplevert om ookover zaken buiten de faculteit geïnformeerd te worden. Nu ishet voor mij overzichtelijk."

Diversiteit

Lilian van den Hof (33) is in juni aangesteld als juridischadviseur van de stafafdeling sociaal juridische zaken. Net voordatze begon, kondigde de coördinator haar vertrek aan en werd Vanden Hof gevraagd deze taak op zich te nemen.

In haar vorige baan was Van den Hof twee jaar manager P & Oop een katholieke scholengemeenschap in 't Gooi. Toen ze eenadvertentie van de UU in de krant zag, besloot ze vanwege hetjuridisch advieswerk en de mogelijkheid om parttime te werken,meteen te solliciteren.

Van den Hof is op de UU in een veel grotere organisatie terechtgekomen,met een grotere diversiteit aan functies en daarmeesamenhangende problemen. Op de scholengemeenschap had ze alleen metdocenten te maken die vaak te lang in het onderwijs zaten en geenloopbaanperspectief hadden. Hiermee komt ze ook op het verschil incultuur. Er heerste volgens haar een zeurcultuur van directie enbestuur tegen docenten. Op de UU heeft ze daarvan nog nietsgemerkt.

Een andere verschil is de omgang tussen collega's. Op de UU isdie afstandelijker. "Wanneer je iemand nodig hebt, mail je. In mijnvorige baan liep ik even bij iemand binnen om te overleggen." Deondersteuning is echter wel veel beter georganiseerd. Wanneer haarPC het niet doet, hoeft ze maar even te bellen en het probleemwordt verholpen.

Hoewel haar impressies nog kersvers zijn, heeft ze alideeën welke richting de afdeling op moet gaan. Van den Hofvindt het heel belangrijk dat de kloof tussen faculteiten encentraal niveau wordt verkleind. Volgens haar is goede communicatiehet sleutelbegrip. Centrale diensten moeten volgens de juridischadviseur meer de boer op naar de faculteiten en uitleggen waaromhet college zo heeft beslist. Deze dienstverlening wil ze in iedergeval oppakken, nu de afdeling weer op volle sterkte is. Verder isVan den Hof een voorstander van managing by walking around. Het isbelangrijk dat de baas zijn gezicht laat zien en niet in de ivorentoren blijft zitten.

Van den Hof is zeer goed opgevangen door haar eigen collega's.Om als werknemer het gevoel te hebben bij de UU te werken in plaatsvan bij een afdeling of faculteit pleit ze ervoor om in plaats vaneen introductie van een ochtend, zoals nu het geval is, eenpersoonsgerichte introductie van twee jaar in te voeren, waarbijeen medewerker in staat wordt gesteld ook eens buiten z'n eigenafdeling te kijken.

Een volgende carrièrestap heeft Lilian van den Hof nog nietin gedachten. Wel meldt ze niet tot haar pensioen bij deuniversiteit te blijven. Maar ze zal zich altijd blijvenbezighouden met juridische problemen van mensen. Daar ligt haarhart.

Overlegstructuur

Cor Stel (29) is zoölogisch analist bij de faculteitFarmacie, waar hij op 1 januari van dit jaar in dienst trad. Totdat moment had hij tijdelijke banen als analist bij de provincieUtrecht en het Waterleidingbedrijf Midden Nederland.

Stel wilde graag minder routinematig werken en dat was in denieuwe baan mogelijk. Bij Farmacie werkt hij met proefdieren enonderzoekt momenteel aan welke chemische eisen geneesmiddelenmoeten voldoen, om door de darmwand in het lichaam te wordenopgenomen.

Het verschil met het waterleidingbedrijf en de universiteit isdat het werk bij de universiteit veel meer gericht is op onderzoekenresultaten. In zijn vorige baan kreeg Stel een opdracht, voerdedie uit en de uitkomsten werden aan de opdrachtgever gestuurd.

Net als Talitha Ruiter, vindt Cor Stel de UU minderhiërarchisch. "Er heerst een overlegstructuur, maar het nadeelhiervan is dat het niet altijd duidelijk is wie welkeverantwoordelijkheden heeft. Ik heb weleens het gevoel van hetkastje naar de muur gestuurd te worden. Aan de andere kant is hijhier veel vrijer om zijn eigen werk in te delen."

De nieuwe analist heeft zichzelf moeten inwerken. Zijnvoorganger was al vertrokken bij zijn komst. Hij is de enige opdeze functie en werkt nauw samen met een aio. Dit heeft Stel deeerste tijd af en toe moedeloos gemaakt. "Ik wist niet of ik mijnwerk goed deed en ik kon het niemand vragen." Het contact met zijncollega's is overigens wel goed en Cor Stel wil de eerstkomendejaren in deze functie blijven. Wel zou de analist het prettigvinden als zijn werk wat algemener wordt. Nu houdt hij zich alleenmet darmen bezig.

Janny Ruardy