'Helemaal terecht dat Sjef en Sjaak erin zitten'

"Eigenlijk begon het als een grapje. Via via werden we gevraagd of we zin hadden om mee te werken aan een reallifesoap", vertelt huisoudste Arie (23 jaar, vijfdejaars Farmacie). "Ze wilden ´een kijkje in de keuken´ van een studentenhuis laten zien, en dat leek ons wel leuk."

Vier van de elf bewoners zitten achter een bord aardappels, vlees en groente. Volgens de studenten is het uitzonderlijk dat ze maar met z'n vieren eten vanavond. "En nee, dat komt niet omdat er nu iemand van de media is hoor!", zegt Theo (24 jaar, vijfdejaars Sociale Geografie & Planologie). Ze vertellen dat ze behoorlijk wat persaandacht hebben gehad de afgelopen weken. Theo: "Het AD schreef een heel stuk over ons en de soap, overigens zonder dat ze met ons hebben gepraat. Verder heeft een aantal studentensites aandacht aan de soap besteed."

De opnames begonnen ongeveer anderhalve maand geleden en zijn inmiddels afgerond. De studenten werden elke week ongeveer een uurtje gevolgd. "Het was dus niet zo dat we 24 uur per dag een camera achter ons aan hadden", zegt Gerrit (23 jaar, derdejaars student Bestuurs- & Organisatiewetenschap en tweedejaars Geografie). Theo: "Dan hadden we ook niet meegedaan. Dit was echt prima zo."

In elke aflevering wordt in een paar minuten een bepaald onderdeel van het huisleven aan de Singelstraat belicht. In de eerste aflevering zie je de studenten 's avonds samen eten. Die aflevering hebben de bewoners al bekeken. Ze zijn best tevreden. "Sommige dingen waren een beetje overdreven, maar dat maakte het wel leuk om naar te kijken", vertelt Arie. Hij vervolgt: "Ik ben bijvoorbeeld huisoudste, en dan hebben we hier in huis de regel dat de huisoudste de huisjongste bepaalde dingen mag vragen. Zo zei ik tijdens de opname tegen onze huisjongste "hé, ga even koffie halen!", en dat is dan zo gemonteerd dat het lijkt dat ik hem altijd bevelen geef. Dat is natuurlijk niet zo, maar ik kan er ook niet zo mee zitten dat het wel zo overkomt."

Twee grote rollen in de soap zijn weggelegd voor de huishonden Sjef en Sjaak. Er is een hele aflevering gewijd aan een boswandeling die twee bewoners met de honden maken. "Helemaal terecht dat Sjef en Sjaak erin zitten, we zijn echt dol op ze", vertelt Edwart (23), tweedejaars International Business and Languages aan de HU. "Het AD schreef dat we onze honden alleen uitlaten als we daar zin in hebben, en dat is echt grote onzin. We hebben echt alles voor die beesten over."

Binnen het Utrechtsch Studenten Corps (USC) wordt er leuk gereageerd op de reallifesoap. "Ik denk dat veel leden wel gaan kijken", zegt Theo. "Ik zou dat tenminste wel doen als het over een ander huis zou gaan." Op de vraag waarom dit studentenhuis zo bijzonder is, antwoordt Arie: "In principe zijn we gewoon een corpshuis, en hebben we ook dezelfde huisregels als alle andere corpshuizen." Theo: "De soap gaat ook over een gewoon studentenhuis, het was niet de bedoeling om per se een corpshuis te volgen." Maker van de soap Laura van der Holst (21) beaamt dat: "We wilden niet de nadruk leggen op hun vereniging. We zijn daarom ook met de jongens gaan stappen in de Monza en niet in de Woo."

Als de soap aanstaande maandagavond voor het eerst wordt uitgezonden gaat het hele huis voor de buis zitten. Normaal gesproken zetten de bewoners de tv niet aan voor een soap, zegt Edwart. "Naja, we kijken natuurlijk wel naar 'As the World Turns', maar dat is logisch.""En ik vind De Pfaffs ook wel geinig", vult Gerrit aan. Theo vertelt tussen neus en lippen door dat 'Huize Singelstraat' op de maandagavond elk uur wordt herhaald. Z'n huisgenoten waren hier nog niet van op de hoogte. Edwart: "Ah nee, elk uur!? Naja, ik vind het allang best, als we op een gegeven moment maar niet zo bekend worden dat we in het Duits worden nagesynchroniseerd."

"Huize Singelstraat" is onderdeel van de talkshow Campus Talk en is vanaf 4 februari vier weken lang om 18.10 uur te zien op Stads TV Utrecht.

MV