Het CvB en het Aspasiaprogramma: 'Dat is nog eens emancipatie...'

Het CvB en het Aspasiaprogramma: 'Dat is nog eensemancipatie...'

Dat was goed nieuws, maar de vanouds zeer emancipatiegezindestudenten in de universiteitsraad werden zo mogelijk nog opgewektertoen het college van bestuur aankondigde dat het zich financieelgarant stelde voor in totaal maar liefst tien plaatsen. Utrecht hadal de zogeheten Freutelgelden (40.000 gulden) en het Fonds voor hetaantrekken en behoud van vrouwelijk talent (ruim drie ton) en daarkwam nu dus nog een derde Utrechts stimuleringsfonds van vier tonbij. D't was nog eens emancipatie.

Maar toen de studentenfractie de begroting ging napluizen,ontdekte ze iets vreemds. Het Aspasiafonds stond keurig voor vierton in de boeken, maar de twee andere potjes waren verdwenen. Nietsextra stimulering dus, maar gewoon een andere bestemming, enbovendien een forse versmalling van het emancipatiedoel. Datklopte, beaamde rector-magnificus Voorma opgewekt in de diversecommissievergaderingen waarin de begroting vorige week aan de ordekwam. Het college van bestuur geeft op dit moment prioriteit aan dedoelstelling 'meer vrouwen in de hogere rangen' en daarom waren detwee andere potjes maar overgeheveld naar Aspasia.

Dat was minder goed nieuws, vonden de studenten, die totergernis van Voorma op slag een stuk minder blij waren met hetroyale gebaar van het college. "Als al ons emancipatiegeld naarnieuwe senior-plaatsen gaat, is er dus geen enkele mogelijkheid omnog wat aan andere kenlpunten te doen", klaagde student Bram Edens.Maar rector Voorma liet weten dat het met name bij de Freutelgeldenom zulke kleinschalige initiatieven ging dat de faculteiten dievoortaan zelf maar moesten betalen. De doorstroom van vrouwen naarhogere functies stagneert. Dat is volgens de rector op dit momentmet afstand het grootste knelpunt. Hoewel de studenten dit laatstevolmondig beaamden, bleven zij teleurgesteld over hetcollegebesluit. Zij overwegen om in de vergadering van de U-raadvan 7 december een voorstel in te dienen om de doelstelling van hetAspasiaprogramma breder te maken dan uitsluitend de aanstelling vannieuwe senioren.

EH