Hippe studienamen moeten kloppen

Dat antwoordt PvdA-minister Plasterk van onderwijs op Kamervragen van de SP-fractie. Aanleiding was de afstudeervariant fashion & branding van de opleiding technische commerciële confectiekunde aan de Hogeschool van Amsterdam.

Studentenverbond ISO had een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie wegens misleiding. Enkele weken voor de uitspraak paste de instelling de informatie op de website aan, zodat fashion & branding nu als afstudeervariant te boek staat.

Maar niet alle tekst is aangepast. In de inleiding op de website spreekt de hogeschool nog steeds van de “jonge opleiding fashion & branding”.

Volgens Plasterk zouden instellingen falen als ze geen rekening hielden met de belangstelling en leefwereld van scholieren. Tegelijkertijd verwacht hij van universiteiten en hogescholen dat zij “de eisen van zorgvuldige communicatie in acht nemen”. Als instellingen na klachten hun informatie niet snel genoeg aanpassen, zal Plasterk hen direct aanspreken, verzekert hij de Kamer.

(HOP)