hoe kan dat nou?

Toiletperikelen

Liana Steeghs, wat is er precies aan de hand?

"In de loop der jaren heeft bij de studie Diergeneeskunde een verschuiving plaatsgevonden tussen het aantal mannelijke en het aantal vrouwelijke studenten. In de jaren zeventig waren er meer mannelijke studenten en logischerwijs werden er toen meer mannentoiletten gebouwd. Inmiddels is meer dan 75 procent van de studenten vrouw, maar het aantal toiletten is daar niet op aangepast. Afgelopen jaar is er een renovatie geweest in het Androclusgebouw, maar in de toiletvoorzieningen is geen rekening gehouden met het aantal vrouwelijke studenten. Dat vind ik opmerkelijk."

Burg Firet, gebouwbeheerder Androclusgebouw, hoe kan dit?

"Voor zover ik weet is er met de renovatie van het Androclusgebouw wel degelijk rekening gehouden met het aantal vrouwelijke studenten. Zo zijn er bij de collegezalen acht damestoiletten en maar twee herentoiletten gebouwd. Ook in de twee grote toiletblokken zijn er meer dames- dan herentoiletten."

Piet Brunt, hoofd huisvesting Diergeneeskunde, op welke manier heeft de toilettenverdeling plaatsgevonden?

"Natuurlijk hebben we voor de verbouwing gekeken naar de verhouding tussen mannen en vrouwen. Het aantal toiletten wordt bepaald door het aantal studenten. Daar is een formule voor. Je vult het aantal mannelijke en het aantal vrouwelijke studenten in en dan weet je hoeveel toiletten je nodig hebt. Dat hebben we gedaan en die toiletten zijn ook gebouwd in de onderwijsgebieden."

Hoe kan het dan dat het toch lijkt alsof er veel herentoiletten zijn, Piet Brunt?"

"De verhouding tussen mannen en vrouwen bij medewerkers en onderzoekers is lang niet zo extreem als bij de studenten. In het deel van het gebouw waar medewerkers en onderzoekers zitten, voldoet het aantal aanwezige damestoiletten. Daar was het niet nodig om meer toiletten voor vrouwen te bouwen. Wel is het zo dat er een overcapaciteit aan herentoiletten is, daardoor kan het lijken dat er in verhouding meer mannentoiletten zijn. Maar die toiletten ga je niet slopen. En in het onderwijsgedeelte is dus wel degelijk rekening gehouden met het grote aantal vrouwelijke studenten."

IK