hoe kan dat nou?

De barcode is onpersoonlijk

Peter de Lange, derdejaars student scheikunde en voorlichter op de bachelordag, wat vond je daarvan?

"Ik vond het heel typisch dat de middelbare scholieren die afgelopen weekend naar de bachelorvoorlichting kwamen meteen een barcode moesten laten scannen die op hun ontvangstbrief stond. Dan kun je als opleiding nog zo proberen om heel persoonlijk over te komen, maar op deze manier sla je als universiteit dan de plank volledig mis."

Projectleider bachelorvoorlichtingsdag Esther van Zoen, waarom is hiervoor gekozen?

"Registeren van bezoekers is voor ons belangrijk. De gegevens gebruiken we om de voorlichtingsdag te evalueren en bepaalde dingen waar nodig te verbeteren bij een volgende voorlichtingsdag. Het is bijvoorbeeld om logistieke redenen handig om te weten hoeveel mensen er afkomen op bepaalde voorlichtingsrondes. Door te kiezen voor een systeem waarbij de bezoeker alleen maar een barcode hoeft te scannen bedien je de bezoeker juist."

Snap je de kritiek dat het vrij onpersoonlijk is, Esther?

"Ik begrijp wel dat een nummer op een registratiekaart onpersoonlijker kan worden ervaren dan een naam, maar de registratiekaart is naar de bezoekers verstuurd in een persoonlijke mail. Onze werkstudenten zijn erop geattendeerd om de bezoekers vriendelijk en enthousiast welkom te heten en ik ben van mening dat dat meer de sfeer bepaalt dan of de bezoeker gescand wordt.

Heb je tijdens de dag zelf kritiek gehoord van middelbare scholieren op dit scansysteem, Esther?

"Ik zelf niet. Misschien dat je het nog even kan navragen bij de supervisor registratie, Yvette van den Berg. Zij stuurt alle werkstudenten aan die zich bezighouden met registratie."

Klachten gehoord, Yvette?

"Nee, totaal niet. Vroeger registreerden we de bezoekers door ze op te zoeken op lange namenlijsten. Dat was veel zoekwerk en dat kon daardoor af toe heel lang duren. Met dit nieuwe systeem gaat het veel sneller en bezoekers vinden het niet meer dan normaal dat ze zich even moeten registeren. De volgende voorlichtingsdag gaan we het zeker op dezelfde manier aanpakken!"