hoe kan dat nou?

De UU mist een Bureau Buitenland

Is er niet goed over het opheffen van Bureau Buitenland nagedacht, Martin van Reeuwijk van de werkgroep Internationalisering?

"Dat weet ik niet, maar uit de geluiden die ons bereiken, blijkt dat er op dit moment veel onduidelijkheid heerst. Het beleid en de dienstverlening aan studenten is uit elkaar getrokken en in twee verschillende diensten geplaatst, maar dat blijkt niet goed te functioneren. Het belangrijkste is dat het overzicht en de coördinatie nu ontbreken. Er worden wel her en der plannen ontwikkeld, maar die staan los van elkaar. Niemand bewaakt de grote lijn, zoals die is neergelegd in het Strategisch Plan van de UU."

Wat merkt u van het verdwijnen van Bureau Buitenland, hoofd internationalisering Ramon Ellenbroek van Geowetenschappen?

""Er wordt tegenwoordig heel veel nieuw beleid ontwikkeld, zonder dat men zich afvraagt of het wel uitvoerbaar is. Om een voorbeeld te noemen: ons semester loopt tot eind januari, maar voor de groep uitwisselingsstudenten uit California was vorig jaar op centraal niveau afgesproken dat ze al eind december terug naar huis zouden gaan. Kunnen jullie die studenten geen vak aanbieden dat maar tot eind december duurt, wordt dan vrolijk aan ons gevraagd, terwijl dat botst met ander UU-beleid. Vroeger kon je daar gemakkelijk over praten, omdat je wist waar je moest zijn. Tegenwoordig is het moeilijk om de juiste personen te pakken te krijgen."

Herkenbaar, plaatsvervangend hoofd Jean de Gooijer van Bureau Internationale Contacten van Diergeneeskunde?

"Jazeker. Je kunt aan van alles en nog wat merken dat we geen internationaal 'gezicht' meer hebben. Veel buitenlandse universiteiten waarmee wij contact hebben, zijn zoekende en willen van ons weten bij wie ze terecht kunnen. Ook in het Bestuursgebouw weet men niet goed raad met de situatie. Af en toe krijg ik een mailtje met de vraag: wie kent deze meneer van die en die universiteit, wie heeft daar studenten zitten? Dat was vroeger ondenkbaar."

In jullie notitie pleiten jullie voor een centraal aanspreekpunt, herstel van de beurzenkennis en een accuraat systeem om studentenuitwisseling bij te houden, Martin van Reeuwijk. Wordt het niet hoog tijd dat de UU een Bureau Buitenland krijgt?

"Dat zou je bijna gaan denken, hè?"