hoe kan dat nou?

Alle studenten voor de klas

Sociologiestudent Joost de Jongh (22), zou jij graag stage willen lopen in het onderwijs?

"Toevallig ben ik laatst door mijn oude middelbare school gevraagd om maatschappijleer te geven. Dat aanbod heb ik afgeslagen. Ik vind mezelf te jong om voor de klas te staan. Je straalt dan geen gezag uit. Ik weet nog heel goed hoe het was toen ik op school zat. Volgens mij zou ik afgeslacht worden als ik die scholieren les moest geven."

Els Laroes hoofd lerarenopleiding bij het Ivlos, wat vind je van dit CDA-idee?

"Het heeft twee kanten. Als het de bedoeling is om studenten onder goede begeleiding kennis te laten maken met het onderwijs, dan kan dat geen kwaad. Het is heel goed om enthousiasme voor het onderwijsvak op te roepen. Maar aan de andere kant neem je het beroep niet serieus als je studenten zonder de juiste opleiding voor de klas zet. Het is een complex beroep waar goedopgeleide mensen voor nodig zijn. Met dit idee zeg je eigenlijk: iedereen kan voor de klas staan. Maar dat is dus juist niet zo."

Denk je dat studenten het kunnen, Joost?

"Het lijkt me gewoon geen slim idee. Je hebt begeleiding nodig als je zoiets gaat doen, dat kost weer een extra arbeidsplaats. Daarbij zijn studenten vrij onbetrouwbare werknemers. Ze komen te laat of hebben geen zin. Het levert denk ik alleen maar meer problemen op."

LSVb-voorzitter Irene van den Broek, zie jij wat in dit idee?

"Het docentschap zou veel aantrekkelijker moeten worden gemaakt. Deze maatregel lost misschien het lerarentekort tijdelijk op, maar het is geen oplossing op de lange termijn."

Wat zou een betere oplossing zijn voor het lerarentekort, Els Laroes?

"Op alle universiteiten wordt in de bachelorfase nu al een onderwijscursus aangeboden zodat studenten zich kunnen oriënteren. Ze moeten dan één blok lang opdrachten doen en naar een school toe om een korte les te geven. Dat is de koninklijke weg, want zo kunnen ze heel makkelijk uitvinden of het onderwijs wat voor hen is of niet. Daarnaast is een goede beloning voor het werk een aspect om meer leraren te trekken. Veel mensen denken dat het een beperkt beroep is omdat je alleen leraar bent, maar in het onderwijs heb je juist veel kans om je te ontwikkelen en andere dingen te doen."