hoe kan dat nou?

Een buitenlandse student in huis

Jeroen van Wolffelaar, voorzitter van het Warande Woonbestuur, wat vind jij ervan dat er short stayers in je huis komen wonen?

"In principe heb ik er niks op tegen. Ik vind het een goed alternatief om leegstand te voorkomen, want steeds minder mensen willen op de Warande wonen. Daarbij kan het volgens mij een prima aanvulling zijn op je huis. Je komt zo in contact met een andere cultuur en met mensen die je anders niet zo snel tegen zou komen."

IBB'er John-Boy Vossen, wil jij graag een short stayer als buurman?

"Ik sta er positief tegenover. We hebben hier al eerder een buitenlandse huisgenoot gehad. Bruno, een Portugees. Dat was een hele aardige en sociale jongen. Hij had ook een talenknobbel dus die sprak zowat binnen een week Nederlands. Hij had het zelf ook wel naar de zin, dat konden we horen aan het kabaal uit zijn kamer. Hij nam vaak meisjes mee naar huis. Dat was verder niet erg hoor, we zijn nu eenmaal een studentenhuis en we zorgen allemaal wel eens voor wat overlast."

Dian van Erp, Cambridgebewoner, heb jij wel eens overlast gehad van een buitenlandse student?

"Ons complex bestaat uit twee gebouwen die met elkaar verbonden worden door een brug. Aan de ene kant wonen Nederlandse studenten en aan de andere kant zijn er huizen met alleen maar buitenlandse studenten. Ik heb er dus nooit mee te maken gehad. Het lijkt me best leuk als er een buitenlander bij ons zou komen wonen, maar dan moet het wel langer zijn dan een jaar. Anders kan je er ook geen band mee opbouwen."

Zie jij ook nadelen aan de komst van short stayers, Jeroen?

"Veel van onze bewoners hechten belang aan het hospiteren, maar buitenlandse studenten hoeven niet te hospiteren. Zij kunnen natuurlijk onmogelijk op een wachtlijst gaan staan, dus zij worden door de SSH gelijk in een huis geplaatst. Onduidelijk is nog wel of alle kamers die nu leeg komen te staan automatisch voor short stay gebruikt gaan worden. Het lijkt me niet goed voor het evenwicht als er straks vijf van de tien huisgenoten short stayers zijn . Daar gaan we met de SSH nog over praten."