hoe kan dat nou?

Een universiteit die in 2010 niet voldoet aan de vrouwennorm van minister Plasterk wordt publiekelijk aan de schandpaal genageld. Hij wil dat minimaal vijftien procent van het hooglerarencorps en het bestuurderssegment vrouw is. Kan het niet goedschiks, dan dus kwaadschiks.

Hoe staat het met het glazen plafond van de Universiteit Utrecht Dianne Timmerman van Onderwijs & Onderzoek? "Op 31 december 2006, onze jaarlijkse peildatum, waren er van de 341 hoogleraren 49 vrouw, gerekend in fulltime-eenheden. Dat is afgerond dus 14,4 procent."

En als het gaat om vrouwen in bestuurlijke topfuncties, O & O'er Age Halma? "Daar zijn wel cijfers van, maar eigenlijk houden we dat niet meer zo bij, omdat we al veel vrouwen in topfuncties hebben. Vele diensten hebben een vrouw als leidinggevende, één van de drie collegeleden is vrouw en één van de zes faculteitsdirecteuren ook. We hebben alleen geen vrouwelijke decaan. Inmiddels voeren we ook niet meer een speciaal beleid om meer vrouwen in hoge functies te krijgen, omdat het de goede kant opgaat. Het college van bestuur heeft het er de afgelopen jaren goed ingestampt bij bijvoorbeeld decanen om altijd ook met vrouwelijke kandidaten te komen voor een hoogleraarsfunctie. Het zit inmiddels goed tussen de oren en het heeft gewerkt. Ik ben niet bang voor de billenkoek van Plasterk."

Heb jij het idee dat de UU het goed doet Anne-Marie van Gijtenbeek van het Vrouwennetwerk? "Ik geloof echt dat de UU er werk van maakt om meer vrouwen te benoemen tot hoogleraar. De rector zegt ook altijd dat hij benoemingscommissies terugstuurt als er geen vrouw bij de kandidaten zit. Maar als die commissies dan vervolgens zeggen dat ze geen vrouw kunnen vinden, vraag ik me af welke handvaten er geboden worden om ze alsnog te vinden. En hoe goed iedereen zijn best ook doet, ik moet eerlijk zeggen dat het mij nooit hard genoeg gaat."

Hoe is het jou gelukt om hoogleraar te worden prof. dr. Astrid Kappers van het Helmholtz Instituut? "Ik denk doordat ik een Vici-beurs heb gekregen. Als je in aanmerking wilt komen voor zo'n NWO-subsidie moet de faculteit je professorabel vinden. Dus als je zo'n hoop geld binnenhaalt, ben je dat. Voordat ik promoveerde was ik hier al universitair docent en daarna werd ik uhd. Ik ben nu tweeëneenhalf jaar hoogleraar. Of het voor vrouwen moeilijker is om hoogleraar te worden? Ik zit in een mannenwereld en ik weet alleen dat het zeker niet makkelijker is, maar heel veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen. Ik denk wel dat het lastiger is om hoogleraar te worden als je minder dan vier dagen in de week werkt. Maar dat is ook reëel, want je bouwt toch minder snel iets op als het gaat om publicaties, het begeleiden van promoties en binnenhalen van projecten."

En Ineke van Oosten, hoe ben jij directeur geworden van het FBU? "Ik werd gepolst of ik interesse had. Ik was zelfs enthousiast en toen bleek ik de meest geschikte kandidaat te zijn. Daarvoor was ik directeur van University College en dat was ik geworden omdat ik enthousiast en vol overtuiging heb meegewerkt aan het concept en de realisatie ervan. Ik denk dat je niet bang moet zijn voor veranderingen, dat je enthousiasme moet uitstralen en je ambitie moet tonen."

GK