hoe kan dat nou?

Persfotograaf werd weggehouden van rampplek

U kon uw werk niet doen, meneer Kooren?

"Totaal niet. Ik kwam een uur na de val van de kraan aan bij de Leuvenlaan, maar die was toen al aan twee kanten afgesloten. Ik vroeg of ik even een foto van die ingedeukte auto mocht maken. Dat mocht niet van de politie. Ook aan de andere kant van het Ruppertgebouw kreeg ik geen kans om in de buurt te komen. Ik kon mijn perskaart laten zien zo vaak ik wilde, niemand die iets voor me deed."

Vindt u het niet logisch dat de hulpverleners op zo'n moment iets anders aan hun hoofd hebben?

"Natuurlijk en ik ga die mensen ook echt niet voor de voeten lopen, maar ik zie niet in waarom men de paar fotografen met een officiƫle perskaart niet even ter wille kon zijn. Zo moeilijk was het toch niet geweest om ons onder begeleiding naar een plek te brengen waar we een goede foto hadden kunnen maken? Dan was ik met een paar minuten weer weggeweest. Nu heb ik uren verdaan met wachten."

Heeft u dat dan niet gevraagd?

"Uiteraard en de voorlichter van de universiteit heeft ook een paar keer gezegd dat ze nu snel wat voor ons zouden regelen. Maar er gebeurde niets. Ik voelde me echt aan het lijntje gehouden."

Klopt dat, perswoordvoerder Ludo Koks?

"Nou nee, want ik heb meneer Kooren helemaal niet gesproken. Ik neem aan dat hij mij verwart met de perswoordvoerder van de politie, want die heeft tot twee uur de regie gevoerd. We hadden de taken ook duidelijk verdeeld. Ik hield de mensen intern op de hoogte, de politiewoordvoerder onderhield het contact met de externe journalisten."

U bent toen naar het Van Unnikgebouw gegaan, meneer Kooren?

"Ja, maar zelfs daar werd me de toegang geweigerd, terwijl studenten er met hun mobieltjes wel gewoon naar binnen mochten. Nou, je ziet het resultaat, overal in bladen en op websites zie je nu amateurkiekjes."

Waarom die weigering, Leo van Kuik van Security?

"Ik denk dat dat mensen van de bedrijfshulpverlening zijn geweest. Ik vind de wens van meneer Kooren om een goede foto te maken niet onredelijk, maar de mensen van de BHV stonden wel in hun recht, want universitaire gebouwen zijn geen openbare gebouwen. Wij hebben zelf een ploeg van de Telegraaf het Bestuursgebouw uitgezet, omdat ze tegen de afspraak in over de verdiepingen liepen te dwalen."

Heeft u uw foto toch nog gemaaakt, meneer Kooren?

"Ja, maar vraag niet hoe. Gelukkig kreeg ik de tip om het via de bibliotheek en de loopbrug te proberen. Zo kwam ik het Van Unnik binnen. Maar het is toch te gek voor woorden dat je als officieel geaccrediteerd persfotograaf je toevlucht tot zulke trucs moet nemen?"