hoe kan dat nou?

Posters vragen om rust in collegezaal

Adinda Gregoire, studente Psychologie en lid van het faculteitsbestuur, wat is er aan de hand?

"We hebben een commissie opgericht om op een ludieke manier duidelijk te maken dat veel studenten last hebben van andere studenten in de collegezaal. Sinds vorige week staan er verrijdbare posterborden in collegezalen. Op zo'n poster staat bijvoorbeeld de tekst 'een goede psycholoog moet ook kunnen luisteren'. Ze hangen nu ook op andere plekken in het Langeveldgebouw. Bovendien kunnen docenten de afbeeldingen opnemen in hun powerpointpresentaties. "

Is het dan zo erg met die overlast?

"Alle opleidingscommissies horen hier al jarenlang klachten over. En zelf maak ik het ook vaak mee dat studenten te laat binnenkomen, de deur met een klap dichtgooien en vervolgens in de collegebank uitwijden over de seksuele escapades van het weekeinde. Andere studenten kunnen zich dan echt niet concentreren. Daarbij is het behoorlijk onbeschoft ten opzichte van de docent."

Studenten die andere studenten corrigeren, gaat dat geen vervelende sfeer geven?

"We doen het met humor. Maar dan nog: je mag toch wel op een vriendelijke manier vragen of het wat minder kan? Ik doe dat zelf vaak in een collegezaal en meestal helpt dat gewoon. Het is ook geen kwade wil. Velen zijn zich niet bewust van de overlast die ze veroorzaken."

Marcel van Aken, hoogleraar Ontwikkelingspsychologie; een goede actie?

"Ik vind het prima om hier aandacht aan te besteden. Ook mij lijkt het vrij normaal dat studenten elkaar corrigeren. Op onze internetfora blijkt ook dat studenten goed om kunnen gaan met kritiek van medestudenten. Maar dat neemt niet weg dat ik het ook een verantwoordelijkheid van de docent vind om de orde te bewaren. Studenten die hinderlijk zitten te kletsen, krijgen het van mij echt wel te horen."

U was minder positief Robert Maier, universitair hoofddocent bij ASW ...

"Ach, bij een saai verhaal zou ik als student misschien zelf ook gaan gapen en andere dingen gaan doen. Het belangrijkste blijft toch dat de docent zorgt voor een interessant college en een goede sfeer. Daarnaast kun je studenten aanspreken op hun gedrag. Dat kun je een keer doen, misschien een tweede keer, maar dan houdt het wel op. En of dit soort plaatjes dan helpen ....? Maar ik ben verder niet tegen deze actie, hoor. Ik ben sceptisch."