hoe kan dat nou?

Geen aanvullende beurs in januari

Vervelend hè hogeschoolstudente Lana Leach (22)?

"Het is vreselijk, vooral omdat dit niet de eerste keer is dat dit gebeurt. Het geld van januari heb ik altijd heel hard nodig juist omdat december een dure maand is met vakanties en feestjes. Vorig jaar kreeg ik pas in januari bericht dat ik recht had op die aanvullende beurs. Dat maakt je toch onzeker. Ik kan niet op dat geld rekenen."

Om hoeveel geld gaat het?

"Het maximale bedrag, 223 euro. Wat het nog eens extra vervelend maakt, is dat ik mijn eigen studie betaal. Die beurs ontvang ik rond dezelfde periode waarin het collegegeld, ongeveer 300 euro, wordt afgeschreven."

Om hoeveel studenten gaat het eigenlijk IB-Groep persvoorlichter Daniël Blok?

"Vorige week hadden we van ongeveer 15 procent van de 200.000 studenten die een aanvullende beurs hebben aangevraagd de data nog niet binnen. Dat zijn dus ongeveer 30.000 studenten."

Wanneer verwachten jullie de resterende gegevens binnen te hebben?

"Tussen Kerst en Oud & Nieuw denken we alles binnen te hebben. Dan hebben we nog tot half januari de tijd om ze te verwerken. Hierdoor krijgen de meeste studenten hopelijk hun beurs gewoon eind januari uitbetaald."

Wat gebeurt er als studenten niet op tijd hun geld ontvangen?

"Die krijgen dat geld met terugwerkende kracht uitgekeerd, op het moment dat alle gegevens verwerkt zijn. Vooralsnog hebben we geen regeling voor studenten van wie blijkt dat ze in januari geen aanvullende beurs zullen ontvangen. Mocht de groep aanzienlijk zijn, dan gaan we kijken of we alsnog een regeling voor deze studenten kunnen treffen."

Hoe komt het eigenlijk dat de Belastingdienst er zo lang over doet?

"Dat moet je aan het Ministerie van Financiën vragen, daar valt de Belastingdienst onder."

Het ministerie is alleen bereikbaar via mail en wil niet op onze vraag in gaan, omdat D66 al kamervragen heeft gesteld over dit onderwerp. Lana, heb jij dan nog afsluitende woorden?

"Ik word er doodmoe van."