hoe kan dat nou?

Waarom hanteert u die regel, mevrouw Potters van Sociale en Organisatiepsychologie?

“Omdat het binnen psychologie regel is. Maar in mijn geval vind ik het ook niet meer dan logisch, want ik geef studenten die voor mijn cursus een onvoldoende hebben gehaald nog een echte aanvullende toets, alleen gericht op die onderdelen, die zij nog niet voldoende bleken te beheersen.”

U geeft een aanvullende toets over de hele stof, professor Van Doornen van gezondheidspsychologie?

“Dat klopt, want in mijn vak zakken gemiddeld 125 van de 300 studenten. Het is volstrekt ondoenlijk om 125 verschillende aanvullende toetsen te maken. Vroeger kenden we in Utrecht het hertentamen, maar nu dat – overigens tegen mijn zin – afgeschaft, is gekozen voor deze aanpak om te voorkomen dat studenten de aanvullende toets toch weer als hertentamen gaan beschouwen.”

Dat klinkt niet onlogisch, studentraadslid Tanja de Boer.

“Zoals mevrouw Potters het beschrijft, is de aanvullende toets inderdaad ooit bedoeld. Maar in de praktijk zie je steeds vaker dat opnieuw de hele stof wordt getoetst, zoals professor Van Doornen beschrijft. Maar als dan blijkt dat je de stof die tweede keer goed beheerst, dan is het toch logisch dat je daarvoor ook het bijpassende hoge cijfer krijgt, ongeacht hoe je het de eerste keer hebt gedaan?”

Wat willen jullie dat er gebeurt?

“Wij hebben een brief aan het faculteitsbestuur geschreven met de vraag om de zaak bij de onderwijsinstituten aan te kaarten. En uiteindelijk willen we uiteraard dat deze regeling wordt afgeschaft. Nou ja, afschaffen, in geen enkele officiële richtlijn valt de regeling terug te vinden.”

Bent u bereid om de regeling te heroverwegen, Van Doornen?

“Dat is zeker bespreekbaar, want voor het standpunt van de studenten valt wel wat te zeggen. Wat mij betreft is het in ieder geval geen principiële zaak.”

In de raadsvergadering van 25 mei noemde u het een idiote gedachte om voor een aanvullende toets maximaal een zes te geven, decaan Koops. U gaat dus gevolg geven aan de wens van de studenten?

“Nou, wij gaan de zaak in ieder geval met de onderwijsdirecteuren bespreken, want ik ben het met de studenten eens dat een serieuze toets een serieuze beoordeling verdient. Maar wij willen natuurlijk wel eerst weten wat precies de argumenten van de onderwijsdirecteuren zijn, voordat wij een definitief standpunt bepalen.”