hoe kan dat nou?

Minder strenge controle op brandveiligheid

Wat vindt u van dit besluit, Hans Nederhoff van de brandweer Utrecht?

"Het is nog een groot vraagteken hoe het in de nabije toekomst gaat werken. De brandveiligheid blijft een verantwoordelijkheid voor de gemeente en de burgers zelf,maar hoe gaat de gemeente nu controleren of panden veilig zijn? Steekproefsgewijs, of eerst de grote en dan de kleine gebouwen? Het doel van het ministerie is om de lasten voor eigenaars te verminderen, maar in de praktijk blijft het een even grote last. Ze hoeven alleen geen leges meer te betalen."

Hoe is de brandveiligheid nu geregeld bij kamerverhuurder SSH, Karin Smeets?

"De gemeente verstrekt vergunningen aan ons. We hebben voor alle studentenwoningen inmiddels een vergunning. De eisen zijn behoorlijk scherp, maar wij hebben alles nu op orde. De brandweer controleert de SSH-panden regelmatig en dat doen wij zelf ook."

En wat voor gevolgen zal dit voor de studentenwoningen hebben, Karin?

"Bij ons niet zoveel. Als de gemeente geen vergunningen meer hoeft te verstrekken en er niet meer naar om zou kijken, dan zien wij er toch op toe dat alles veilig blijft. We controleren vaak of de brandblussers het nog doen en de vluchtroutes niet dichtgebouwd zijn met spullen. We hebben heel veel geïnvesteerd in deze veiligheid. Het lijkt me geen goede beslissing om de vergunningen af te schaffen, want de eerst volgende keer dat er iets mis gaat dan worden de regels toch weer aangescherpt."

Wat voor gevolgen zal het besluit volgens u hebben, Hans Nederhoff?

"De SSH is een apart geval, omdat zij alle vergunningen op orde hebben. Maar dat gaat niet altijd op voor huizen van anderen. De kans dat er meer brand komt en meer slachtoffers vallen lijkt wel groter te worden met de nieuwe regels. Gelukkig willen ze deze pas in augustus 2007 doorvoeren, dus we hebben nog even de tijd om met de gemeente te praten en het ministerie van VROM te benaderen. Door de Schipholbrand krijgt brandveiligheid toch weer de aandacht die het verdient."