hoe kan dat nou?

Tóch geen titel Master of Philosophy

Mee eens, U-raadslid Marleen Marra?

"De titel wordt niet erkend door het ministerie van OCW, dus het lijkt me verstandig van het CvB dat zij deze titel ook niet toekennen. We zijn in ieder geval blij dat er nu duidelijkheid is. We zijn er tevreden mee dat studenten een diplomasupplement krijgen waarin staat dat de titels MA, MSc en LLM voor onderzoeksmasters gelijkwaardig zijn aan de MPhil."

Wat vindt u, Peter de Gijsel, oud-decaan van de Utrecht School of Economics (USE) en betrokken bij de researchmaster Multidisciplinary Economics?

"Het besluit om bij ons de MPhil-titel wel toe te kennen, was weloverwogen. Alle toonaangevende economische faculteiten in Nederlanden gebruiken de MPhil-graad bij hun onderzoeksmaster. Zij sluiten hierbij aan bij wat internationaal gebruikelijk is. Het is voor mij volstrekt onbegrijpelijk waarom het college hier verder geen rekening mee wil houden."

Wat had het CvB dan moeten doen?

"In plaats van nu een besluit te nemen, had het college het VSNU-disciplineoverleg met de economiefaculteiten af kunnen wachten om tot een gezamenlijk standpunt te komen. Door dit niet te doen zal USE in het buitenland ongetwijfeld concurrentienadelen ervaren. De economie-opleiding moet concurreren met internationaal erkende opleidingen in Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en Maastricht. Zij bieden allen een MPhil-graad aan, en die is voor buitenlandse studenten aantrekkelijker dan de MSc-graad."

Masterstudent Ivo Nieuwenhuis, jij hebt je hard gemaakt voor de titel Mphil binnen Geesteswetenschappen, teleurgesteld?

"Ja. Binnen de Geesteswetenschappen zijn de plaatsen voor aio's en docenten schaars. Het toekennen van de MPhil-titel was een extra steuntje in de rug geweest om de researchmasterstudenten binnen deze tak van de wetenschap duidelijk te maken dat zij iets doen wat waarde heeft voor de maatschappij."

MV