hoe kan dat nou?

Het wij-gevoel van 800 studenten

Rob van Weeghel, penningmeester van studievereniging in wording Sticky, waarom ...?

"Onze opleidingen hebben samen 800 studenten. Wij vinden dat dat wel een eigen studievereniging rechtvaardigt. Natuurlijk, A-Eskwadraat bestaat al en die doet het ook gewoon goed. Maar dat is wel een vereniging met 1600 leden die ook de wis-, natuur- en sterrenkundestudenten moet bedienen. We wilden toch graag voor een wat groter wij-gevoel zorgen. Ook veel docenten waren enthousiast over ons plan."

Wat vonden anderen daarvan?

"Nou, bij het departement bestond er aanvankelijk wat scepsis. Er zijn al eerder minder geslaagde pogingen gedaan om zo'n vereniging van de grond te krijgen. Bovendien is er maar één budget voor studieverenigingen. En ook A-Eskwadraat vroeg zich natuurlijk af wat dit voor hen zou gaan betekenen. Daarom is in eerste instantie afgesproken dat Sticky onder de vlag van A-Eskwadraat zou werken. Dat is het afgelopen jaar buitengewoon goed gegaan. Maar nu willen we op eigen benen staan. We hebben het gevoel dat én het departement én A-Eskwadraat de meerwaarde daar nu van inzien."

Is dat zo Annelie Vink, voorzitter van A-Eskwadraat?

"Oh, ja hoor. Wij kunnen best begrijpen dat de studenten van Informatica en Informatiekunde iets voor henzelf willen. Voor ons is het inderdaad soms best lastig om die studenten te bereiken. Ze hebben veel minder contacturen en ze zitten bovendien ergens anders in het Buys Ballot-gebouw. Waar het ons om gaat is dat we graag een vereniging blijven voor alle vijf opleidingen. En daar moeten goede afspraken over gemaakt worden. Dat is verder vrij praktisch. Wie gaat wat doen? En wat gaan we samen doen? Met het departement praten we daar nu over."

We mailen departementsvoorzitter Jan van Leeuwen: hoe gaat het nu verder?

"Het departement onderzoekt de stap naar een zelfstandige studievereniging Sticky nog. We zullen daar binnenkort na gesprekken met onder meer A-Eskwadraat een besluit over nemen. Vanwege de zorgvuldigheid die we steeds hebben betracht, wil ik daar liefst nu nog even geen mededelingen over doen.'