'Hoger onderwijs moet vrije markt worden'

Het hoger onderwijs moet van Wijers een vrije markt worden,waarin opleidingen veel beter dan nu inspelen op de vraag vanstudenten. Het is niet erg als sommige hogescholen ofuniversiteiten ten onder gaan in die concurrentiestrijd. We moetenaccepteren, zegt Wijers, "dat onderwijsinstellingen ook faillietkunnen gaan".

Dit toekomstperspectief schetste Wijers in de Den Uyl-lezing,die hij deze week in Amsterdam hield. Hij gaf daarin weer dat deregering de komende jaren veel in onderwijs moet investeren om debloeiperiode van de Nederlandse economie voort te zetten. Deonderwijsuitgaven, adviseert Wijers, moeten met 50 procent omhoog,tot zeven procent van het bruto binnenlandse product. Het geld moetvooral naar het basis- en voortgezet onderwijs.

Maar universiteiten en hogescholen moeten juist minderafhankelijk worden van overheidsgeld. Zij moeten het geld vooralzoeken bij het bedrijfsleven en studenten met koopkrachtige ouders.De overheid kan daardoor bepaalde doelgroepen, zoals allochtonen,wel "gericht en ruimer subsidiren", aldus Wijers. Hij wil dat meerallochtonen hun diploma halen.

HOP, MtW