Hoog bezoek aan De Uithof

Staatssecretaris van Economische Zaken Van Gennip liet zich in het Hijmans van de Bergh-gebouw bijpraten over Utrechtse initiatieven om studenten aan het ondernemen te krijgen. Zo sprak hoogleraar informatiekunde Sjaak Brinkkemper over het succes van zijn cursus Netherware, waarbij studenten daadwerkelijk een eigen onderneming starten, zoals het Ublad onlangs meldde. Enkele studenten en ex-studenten deden verslag van hun bevindingen.

Ook werd Van Gennip op de hoogte gesteld van de Utrechtse initiatieven op het gebied van gamen. Het nieuwe Center for Advanced Gaming and Simulation waarin de UU samenwerkt met TNO en de HKU heeft de ambitie het beste Europese onderzoeksinstituut op het gebied van gamen te worden. Economische Zaken deelde het Utrechtse initiatief dit jaar 10 miljoen toe uit de aardgasbaten.

De samenwerkende Utrechtse game-opleidingen doen bovendien erg hun best studenten zelf samen games te laten maken en bedrijven te starten. Van Gennip kreeg een demonstratie van het spel De Blob dat gemaakt werd ter promotie van de nieuwe inrichting van het Utrechtse stationsgebied. Het Ublad brengt aanstaande donderdag een uitgebreid artikel over het games-onderzoek in Utrecht.

Terwijl Van Gennip achter het beeldscherm zat, arriveerde haar collega Bruno Bruins van Onderwijs in de Bijlhouwerstraat bij de opleiding bestuurs- en organisatiewetenschappen. De zeer ontspannen ogende bewindsman was met name geïnteresseerd in de manier waarop de selectie aan de poort van de 225 eerstejaars in zijn werk is gegaan, een kwestie waarover hij later in de middag ook nog met studenten van het University College in discussie ging.

Op zijn suggestie dat de ‘x-factor’ van studenten wellicht een belangrijke rol in het selectieproces zou spelen, antwoordde decaan Paul Verweel dat het dan in ieder geval een heel objectieve ‘x-factor’ was. “Anders krijgen we problemen met de overheid.” Na een kort, informatief gesprek met vier studenten had Bruins tot slot nog een nieuwtje: “De studentenmonitor, die we vandaag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd, bevestigt jullie ervaringen: Selectie motiveert. Wie eenmaal geselecteerd is, wil heel graag binnen blijven.”

XB / EH