Hoogleraren verwijten Bètafaculteit onbehoorlijk bestuur

In hun brief reageren de hoogleraren Koenderink en Kappers op het mede door Erkelens opgestelde reorganisatieplan van Natuur- en Sterrenkunde dat kort voor de Kerstvakantie door het bestuur van de faculteit Bètawetenschappen werd vastgesteld. Uit het plan blijkt onder meer dat de door het college van bestuur opgelegde bezuiniging van anderhalf miljoen euro het einde betekent voor twee onderzoeksgroepen.

Naast de groep die in het Debye Instituut met versnellers werkt, verdwijnt ook de door Koenderink en Kappers geleide groep Human Perception (HP) binnen het programma Fysica van de Mens. De door Erkelens geleide groep Perceptual Motor Integration (PMI) binnen datzelfde programma wordt juist uitgebreid. In hun brief spreken de twee hoogleraren hun verbazing uit over deze door een direct belanghebbende gemaakte keuze, die volgens hen is gebaseerd op tendentieuze en zwakke argumenten.

Met name de suggestie dat het hun groep ontbreekt aan wetenschappelijke kwaliteit is de briefschrijvers in het verkeerde keelgat geschoten. Zij wijzen erop dat de HP-groep in de afgelopen jaren zowel een VICI (Kappers zelf) als een VIDI heeft binnengehaald, dit in tegenstelling tot de PMI-groep. Omdat het in beide gevallen vrouwelijke onderzoekers betreft en ook een derde vrouw met ontslag bedreigd wordt, gaat het reorganisatieplan ook lijnrecht in tegen het Utrechtse streven vrouwelijk talent te behouden voor de UU, stellen Koenderink en Kappers. Zij vragen de U-raad om de gang van zaken niet zonder discussie te laten passeren.

Vooruitlopend op de brief stelde U-raadslid Herre Talsma de kwestie dinsdag in een commissievergadering aan de orde. Hij wees collegevoorzitter Van Rooy op het gevaar van imagoschade door de gevolgde procedure. Van Rooy stelde echter met nadruk dat van het toeschrijven van het plan naar een belanghebbende geen sprake is geweest. "Daarop is door de decaan van Bètawetenschappen goed gelet."

Een dag eerder had decaan Bliek zijn faculteitsraad onomwonden duidelijk gemaakt dat niet Erkelens maar hij verantwoordelijk is voor de inhoud van het plan. "Het is in december door mij vastgesteld en kan niet meer gewijzigd worden, maar ik zal er bij de uitvoering streng op toezien dat van belangenverstrengeling geen sprake is."

EH